پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

کارگاه آموزشی شیوه های مداخله در بافت های فرسوده و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی برگزار شد؛

مهندس عشایری قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس، در کارگاه آموزشی شیوه های مداخله در بافت های فرسوده و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی، با اشاره به این که عمده شهرهای استان فارس دارای بافت های تاریخی هستند گفت: استان فارس دارای پهناوری و گستردگی بسیاری است و از ویژگی بارز بافت های فرسوده در فارس این است که این بافت ها عمدتاً تاریخی هستند.



به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ومسکن سازان  استان فارس، مهندس هوشنگ عشایری ادامه داد: اکثر شهرهای ما دارای هویت اصیل هستند و سابقه ای تاریخی دارند که همه اینها گویای هویت اصیل مدنی و شهرنشینی است.

قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس  افزود: عدم رسیدگی واقعی به مقوله شهرسازی در گذشته و به مرور زمان باعث تبدیل بافت های تاریخی به بافت های فرسوده شده است که این موضوع خود سبب مهاجرت مردم اصیل بافت های تاریخی به دیگر مناطق شده و در نهایت افراد غیر بومی و حتی غیر ایرانی را ساکن بافت های تاریخی کرده و آنها را به بافت های نامطلوب شهری بدل ساخته است.

عشایری با اشاه به این که 370 هکتار بافت فرسوده مصوب در شیراز داریم اظهار داشت:در بافت های فرسوده شاهد اتفاقات نامطلوبی در حوزه های مختلف به ویژه حوزه های اجتماعی هستیم که البته ما همواره به دنبال اتفاقات مطلوب در این بخش هستیم.

وی اضافه نمود: خوشبختانه مرکز ثقل بافت تاریخی شیراز حرمین مطهر و شریف حضرت شاهچراغ(ع) و سید علاء الدین حسین است که این موضوع در این زمینه کمک های بسیاری کرده است.

مهندس هوشنگ عشایری  یاد آور ساخت : بر همین اساس طرح توسعه  57 هکتاری حرم مصوب و شروع شد تا با اقدامات مطلوبی که در این خصوص رخ می دهد شرایط بافت تاریخی شیراز را به گونه ای مثبت رقم زنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که راه و شهرسازی فارس در بافت های فرسوده 28 مرکز شهرستان ورود پیدا کرده است ادامه داد: در مجموع در استان فارس 450 هزار هکتار محدوده شهری در فارس داریم که از این میزان 4 هزار هکتار بافت های فرسوده می باشد و از این مقدار نیز 370 هکتار بافت فرسوده مربوط به شهر شیراز است.

بازسازی بیش از 80 هزار واحد در بافت های تاریخی کشور

 مهندس مهر افشار مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، در این کارگاه آموزشی به تشریح ویژگی های بافت های فرسوده پرداخت و گفت: ریز دانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری سه ویژگی عمده و مشترک همه بافت های فرسوده هستند.

مهر افشار در ادامه افزود: در مجموع در کشورمان 650 هزار هکتار از بافت های شهری، بافت های فرسوده تلقی می شوند.

وی با بیان این که بافت های تاریخی عمدتاً هسته اولیه پیدایش شهرها هستند، افزود: تهدیدهایی که در بافت های قدیمی به وجود می آید را می بایست به فرصت تبدیل کنیم و خطرات احتمالی در این حوزه را کاهش دهیم.

مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به این که رگه های پیدایش شهر شیراز در بافت تاریخی این شهر شکل گرفته است یادآور ساخت: طبق برنامه پنجم توسعه می بایست 10 درصد از کل میزان بافت های فرسوده شهری را باز زنده سازی کنیم و هویت را به این مناطق شهری بازگردانیم.

مهندس مهر افشار با ذکر این که مردمان اصیل از بافت های تاریخی رخت بر بسته اند و جای خود را به مهاجران و حتی غیر ایرانی ها داده اند اضافه نمود: اگر هزینه بازسازی هر هکتار را 20 میلیارد تومان برآورد کنیم، 130 هزار میلیارد تومان هزینه بازسازی بافت های فرسوده در کشور می شود.

مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تا سال 85 نزدیک به 10 هزار واحد در بافت های فرسوده بازسازی شد اما از سال 85 تا 91 شاهد بازسازی بیش از 80 هزار واحد در این بافت ها بودیم که  تماماً از تسهیلات دولتی استفاده کردند.

مهر افشار هم چنین به تلاش های بی دریغ در بافت های فرسوده شهری استان فارس اشاره کرد ضمن  قایل تقدیر دانستن آنها افزود: پروژه های اجرا شده و یا در دست اجرا در بافت های تاریخی شیراز می توانند محرک خوبی برای توسعه در این شهر باشند.

وی در پایان گفت: هنر همه ما باید این باشد که سرمایه گذران خصوصی را وراد بحث نوسازی و باز زنده سازی بافت های تاریخی کنیم تا ان شاء ا... بتوانیم با مشارکتی که مردم در این زمینه می کنند همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

مسئولین 25 درصد از وقت خود را بافت های فرسوده اختصاص دهند

مهندس قلی زاده مدیر کل مرکز مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این کارگاه آموزشی با بیان این که بافت های فرسوده در جریان رشد شهرها از قافله توسعه عقب افتاده اند اظهار داشت: وظیفه تک تک ماست که هویت واقعی، لیاقت و اصالت این مناطق را به آنها بازگردانیم و در واقع آنها را باز زنده سازی کنیم.

مهندس قلی زاده ادامه داد: بر بحث بافت های فرسوده و احیای این مناطق هم در سیاست های کلی نظام و هم در سیاست های بخش مسکن تاکید بسیاری شده است و از نظر قانونی در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیز به هیچ بخشی به اندازه بافت های فرسوده پرداخت نشده است.

مدیر کل مرکز مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 20 درصد از جمعیت ساکن در شهرهای کشور و 30 درصد از مساحت شهرهای کشور در بافت های فرسوده است.

قلی زاده اظهار داشت: زلزله های اخیر و این آمار ها نشان می دهد که بایستی در این زمینه بیش از پیش فعال بود و کار کرد.

وی سپس به اهمیت مشارکت مردم اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: از آنجایی که به صورت میانگین 25 درصد از شهرها به بافت های فرسوده مرتبط است، مسئولین نیز می بایست  25 درصد از وقت خود را به این مهم اختصاص دهند.

شیراز، پیشگام در تصویب لایحه دفاتر خدماتی نوسازی

مهندس طالبان مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری(عمران و مسکن سازان فارس) نیز در این کارگاه آموزشی به اناع مشارکت در بافت های فرسوده اشاره کرد و افزود: در شیراز پروژه های بسیاری در راستای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده انجام شده است که ان شاء ا... شاهد تداوم این پروژه ها با افزایش مشارکت ها باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه هایی که در بافت تاریخی شیراز انجام شده اشاره کرد و افزود: پروژه بین الحرمین، مدرسه خان شیراز، توسعه میدان توپخانه شیراز  و... از جمله پروژه هایی بوده که در بافت تاریخی شیراز در حال اجراست.

 مهندس محمود رضا طالبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دفاتر خدمات نوسازی(تسهیلگری) اشاره کرد و اظهار داشت: این دفاتر با هدف آسان کردن فرآیند توسعه  ایجاد شده اند که تا کنون در شهر شیراز 3 دفتر تسهیلگری شکل گرفته است.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری(عمران و مسکن سازان فارس) ادامه داد: در واقع دفتر تسهیلگری مجموعه ای است حقوقی متشکل از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، معماری، اقتصادی و حقوقی که وظیفه آن شناخت فرصت ها، اعتماد سازی، آگاه سازی و نهاد سازی است.

مهندس طالبان هم چنین خاطرنشان ساخت: شهر شیراز به عنوان اولین شهری است در کشور که لایحه دفاتر خدماتی نوسازی  را تصویب کرده است.

وی در ادامه سخنان خود هم چنین سه اصل مشارکت جویی، مشارکت پذیری و ظرفیت سازی را نیز تشریح کرد و اضافه کرد : شهرسازی مشارکتی فرآیند آزاد سازی و هدایت انرژی های نهفته و یا جاری جامعه در جهت صحیح است.

گفتنی است این کارگاه آموزشی با حضور تمامی روسای ادارات راه و شهرسازی شهرستان های استان فارس و تعدادی از مدیران شهری در سالن شهید اکبری راه و شهرسازی فارس برگزار شد.

 

 



طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top