شنبه 8 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

طرح ملی بازآفرینی پایدار بافت شهری در سکونتگاههای غیر رسمی

تاریخ انتشار:96.11.15

دولت در سالهای اخیر با درک این مشکل و به منظور بازآفرینی مفهوم شهر در زندگی مردم، برنامه گسترده ای تدوین کرده که اجرای آن با مشارکت همه نهادهای اجتماعی می تواند سطح رضایتمندی شهروندان از زندگی در کلانشهرها را افزایش دهد. این برنامه به شکل نمونه قرار است ظرف روزهای اخیر با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در یکی از محلات ناکارآمد کشور آغاز شود و سپس با همت توسعه گران بخش خصوصی در سایر محلات فرسوده ۳۱ استان به اجرا گذاشته شود.


به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از روزنامه اطلاعات ، مهندس هوشنگ عشایری سرپرست سازمان عمران و بهسازی شهری ضمن تشریح ابعاد دیگری از برنامه جدید دولت برای بازآفرینی زندگی در سکونتگاه های شهری می‌گوید: برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی برای هر محله باید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول ۵ سال برای هزار و ۳۳۴ محله، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ۲۷۰ محله برآورد می شود که میانگین برای هر محله تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است.

وی می افزاید: مطابق بندهای(الف) و (ب) ماده ۵۶ قانون برنامه ششم توسعه، دولت و شهرداری‌ها موظف شده اند تا سال ۱۴۰۰ (چهارسال آینده) حداقل ۲۷۰ محله ناکارآمد را از طریق این طرح بازآفرینی کنند که اجرای این طرح در قالب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ عملاً از شهریور شروع می شود ولی به دستور رئیس جمهوری برای سرعت دادن به اجرای “برنامه ملی بازآفرینی پایدار بافت شهری” و آغاز این طرح در سال جاری، قرار شد دولت و شهرداری ها در کنار ارائه فعالیت های زیربنایی و روبنایی بدون اخذ وجه، اراضی تحت مالکیت خود را در بافت های ناکارآمد شهرها به رایگان در اختیار توسعه گران بخش خصوصی قرار دهند تا آنها با استفاده از الگوهای معماری نوین حداقل سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این محلات ایجاد کنند.

سرپرست سازمان عمران و بهسازی شهری اضافه می‌کند:در دهه فجر امسال هم در ۳۰ شهر کشور ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی در اراضی اهدایی دولت و ۵۰۰۰ واحد مسکونی دیگر در اراضی اهدایی شهرداری ها آغاز خواهد شد.‌ وی ادامه می دهد : در اجرای این طرح توسعه‌گران از پرداخت عوارض صدور مجوز ساخت معافند و سایر خدمات انشعابی را هم با تخفیف دریافت خواهند کرد.

نامبرده می گوید: سازمان برنامه و بودجه هم متعهد شده تا از وجوه اداره شده مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند تا نیمی از کارمزد تسهیلات اعطایی به توسعه گران در بافت فرسوده توسط سیستم بانکی بخشوده شود. به عبارت دیگر مقرر شده تا توسعه گران بافت های فرسوده به ازای هر واحد مسکونی ایجادی از ۵۰ میلیون تومان تسهیلات سیستم بانکی استفاده کنند که نیمی از کارمزد ۱۸ درصدی آن توسط دولت پرداخت شده است و این تسهیلات با نرخ ۹ درصد در اختیار توسعه گران قرار گیرد.

وی می افزاید: اطلاعیه فراخوان توسعه گران برای مشارکت در این طرح ملی همزمان با آغاز طرح به دست رئیس جمهوری، از ۱۵ بهمن با انتشار پلاک اراضی اهدایی منتشر می شود.

وی درباره سهم استان ها در اجرای این طرح می‌گوید: بیشترین سهم را استان تهران دارد، البته دولت و شهرداری ها در ۲۳ استان دیگر هم اراضی دارند که به صورت رایگان در اختیار طرح قرار می گیرد.

مهندس عشایری تصریح می کند: برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده با سه هدف ارتقای تاب آوری محله، ارتقای زیست پذیری محله و ارتقای کیفیت زندگی شهروندی تامین شده است که وقتی این سه کار با هم حرکت کنند برنامه به صورت مطلوب اجرا خواهد شد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top