جمعه 7 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

دستگاه‌های اجرایی زمینه اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را فراهم کنند

تاریخ انتشار:97.05.01

استاندار فارس گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌های استان موظفند زمینه اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری (نوسازی بافت‌های فرسوده) را فراهم کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسماعیل تبادار استاندار فارس در جلسه ستاد بازآفرینی شهری با اشاره به اهداف مدنظر در برنامه ملی بازآفرینی شهری و سیاست‌های دولت، گفت: بازگشت زندگی به این بافت‌ها و ایجاد مسکن برای نیازمندان از اهداف مهم برنامه ملی بازآفرینی شهری است.

وی افزود: با اجرای سیاست‌های جدید مدنظر رئیس جمهوری در برنامه ملی بازآفرینی شهری، علاوه بر اینکه مالکان ساختمان‌های موجود در بافت‌های فرسوده از تسهیلات مناسب برخوردار می‌شوند، با استحکام بخشی و ساخت و ساز‌های جدید، زمینه‌های لازم برای پویایی و حیات مناطقی که از امنیت لازم برای زندگی برخوردار نبودند، فراهم خواهد شد.

تبادار با اشاره به تسهیلاتی که در برنامه ملی بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است، ادامه داد: بر اساس تاکیدات رئیس جمهوری همه دستگاه‌های دولتی باید زمین‌هایی که در بافت‌های فرسوده دارند را به اجرای این برنامه ملی اختصاص دهند و شهرداری‌ها نیز باید در این زمینه بدون دریافت عوارض پروانه‌های لازم جهت نوسازی و بهسازی را صادر کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها باید زمینه‌های لازم را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده فراهم کنند، گفت: بانک‌ها نیز باید تسهیلات لازم را در جهت پیشبرد اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری اختصاص دهند.

استاندار فارس با بیان اینکه حدود چهار هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌ای در استان فارس وجود دارد که تنها هزار و ۸۰۰ هکتار از آن در شهر شیراز و ۳۶۰ هکتار مربوط به بافت تاریخی و فرهنگی این شهر است، اظهار کرد: تا کنون اقداماتی از سوی اداره کل راه و شهرسازی و سازمان‌های مربوطه در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری انجام شده و شهرداری شیراز نیز طی سال‌های گذشته نزدیک به ۴۸۰ هزار متر مربع ساخت و ساز در بافت فرسوده این کلانشهر انجام داده است.

تبادار بیان کرد: ایجاد خانه‌های محله و دفاتر تسهیل گری محلات نیز انگیزه‌ای برای پویایی و حیات در بافت فرسوده ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: برای ساماندهی بافت فرسوده در کلانشهر شیراز و دستیابی به اهداف کلان سیاست دولت در برنامه ملی بازآفرینی شهری، راهی طولانی در پیش است که باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه در ساماندهی بافت فرسوده شهر شیراز علاوه بر بازسازی و نوسازی محلات، ساماندهی محور زندیه، سعدیه، محور عرفان و... نیز باید مورد توجه باشد، تاکید کرد: در کنار توجه به بافت فرسوده باید کارکرد‌ها و نماد‌های تاریخی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت.

تبادار با اشاره به اینکه باید همه امکانات بخش‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری بکار گرفته شود، گفت: همه اقداماتی که باید در سطح استان انجام شود به دقت پیگیری و اجرا خواهد شد؛ همچنین موضوعاتی که باید در سطح کشوری به منظور تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های دخیل در این امر مطرح شود نیز به اطلاع مسئولان خواهیم رساند.

وی با تاکید بر اینکه حضور بخش خصوصی نقشی موثر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده دارد حمایت همه جانبه دولت از انبوه سازان و سرمایه گذاران بخش خصوصی که در حوزه ساخت و ساز بافت‌های فرسوده مشارکت کنند را اعلام کرد.

استاندار فارس در ادامه گفت: آنچه تاثیری پایدار بر حذف ناهنجاری‌های اجتماعی از بافت‌های فرسوده و تاریخی دارد، ایجاد حیات دوباره و احیا زندگی در محلات این بافت‌ها است که این موضوع با اجرایی شدن برنامه ملی بازآفرینی شهری تحقق می‌یابد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top