شنبه 8 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

عشایری خبر داد کاهش 30درصدی هزینه ساخت در بافت های ناکارآمد و فرسوده

تاریخ انتشار:1397/05/13

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از کاهش 30 درصدی هزینه ساخت و ساز برای توسعه‌گران در محلات هدف خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهندس هوشنگ عشایری در گفتگو با شبکه خبر،  گفت: خوشبختانه برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران در 19 بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسید؛ به همین منظور، آیین‌نامه اجرایی این برنامه ضمن تدوین به تصویب هیئت وزیران رسید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: یکی از فعالیت‌های هدف در برنامه ملی، توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی توسط دولت است که برای این منظور، سالانه مبلغ 1500 میلیارد تومان منابع مالی در تبصره 18 قانون بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است. همچنین، توان‌افزایی ِاقتصادی - اجتماعی ساکنان محله توسط دولت و شهرداری‌ها در حال انجام است. نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن اولویت دیگری است که دولت در این زمینه وظیفه تسهیلگری و حمایت‌گری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: از سوی دیگر مقرر شده در حوزه مسکن، دولت تمام اراضیِ درون بافت و محلات همجوار این بافت‌ها را که تملک دارد در اختیار پروژه‌ها قرار دهد. در ابتدای کار هم وزارت راه و شهرسازی تمام اراضی خود را در اختیار این بافت‌‌ها قرار داد.

به گفته مهندس عشایری، پیشرفت فیزیکی 10 درصدی معادل 12 هزار واحد ظرفیت ایجاد شده است. شهرداری‌ها هم به حدود پنج هزار واحد ورود یافتند و مردم و بخش خصوصی هم از تسهیلات و یارانه‌ها استفاده کردند.

وی گفت: نوسازی واحدهایی که پیشرفت فیزیکی 25 دارند، از ابتدای سال آغاز شده است و انتظار داریم به منظور سرعت و شتاب بیشتر، تمام دستگاه‌های اجرایی منابع خود را در اختیار قرار دهند.

مهندس عشایری با بیان اینکه دو هزار و 700 محله جزء برنامه‌های بازآفرینی است که طی 10 سال باید نوسازی شود، اظهار داشت: بر اساس این برنامه، سالانه 270 محله بازآفرینی می‌شود که در حال حاضر از برنامه عقب نیستیم. هدف‌گذاری ما ارتقای کیفیت زندگی، زیست‌پذیری و هدف کمی بعدی رسیدن به عدد 2700 است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در بخش دیگری از این گفتگو به رویکرد متفاوت برنامه ملی بازآفرینی شهری اشاره کرد و اظهار داشت: محله‌محوری جایگزین پروژه‌محوری شد و مشارکت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور، نهاد تسهیلگر در این برنامه شکل گرفت.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ورود بخش خصوصی به نام توسعه‌گر به این برنامه هم یکی از تغییرات اساسی در برنامه جدید بازآفرینی ملی است. برای حمایت از توسعه‌گر که پروژه های بخش کالبدی محله‌ ها را اجرا می کنند، آیین‌نامه اجرایی 21 ماده‌ای تصویب شد.

مهندس عشایری در ادامه اعلام کرد: علاوه بر این، تمام اراضی دولتی بدون نرخ‌گذاری اولیه به عنوان تعهد در اختیار توسعه‌گران قرار داده خواهد شد. همچنین به ازای هر واحد مسکونی وام 50 میلیون تومانی با نرخ 9 درصد به آنان اعطا می شود.

وی به دیگر ویژگی حمایتی از توسعه‌گران اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش امکان خرید مشتری، سود تسهیلات از سود 9 به 6 درصد کاهش داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به موانع پیش روی توسعه‌گران در ساخت و ساز اشاره کرد و ادامه داد: توسعه‌گران حین فعالیت اجرایی با هزینه‌های غیرساختمانی مثل دریافت پروانه ساختمانی، هزینه‌های بیمه و مالیات و نظام مهندسی، مواجه هستند که 30 درصد هزینه کل پروژه‌ها را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از ارائه تخفیف‌هایی برای توسعه‌گران خبر داد و اظهار داشت: دستگاه‌های آب، برق، گاز و فاضلاب متعهد شدند سالانه 35 میلیارد تومان بابت 100هزار واحدی که ساخته می‌شود، تخفیف دهند.

به گفته مهندس عشایری، تمام مشوق‌ها و تخفیف‌های لحاظ شده برای مناطع محروم مثل تخفیف مالیاتی و بیمه‌ای مشمول بافت‌های هدف برنامه بازآفرینی هم می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درباره تخفیف‌های 50 تا 100 درصدی پروانه ساختمانی هم توضیح داد: اکثر شوراهای اسلامی شهرها برای حمایت از این برنامه بین 50 تا 100 درصد تخفیف پروانه ساختمانی در نظر می‌گیرند و شهرداری‌ها را مکلف به این امر می کنند. از این رو، نزدیک به 30 درصد هزینه تمام شده ساختمان برای توسعه‌گران کمتر از سایر ساختمان‌ها در سایر سطوح شهرها تمام می‌شود.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top