جمعه 31 فروردین 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

مراسم معارفه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران

مراسم تقدیر از هوشنگ عشایری و معارفه سید محمد پژمان، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این مراسم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران به دلیل اهداف روشنی که مقام معظم رهبری، دولت و رئیس جمهور بر آن تاکید دارند سازمانی راهبردی است.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر اجرای برنامه بازآفرینی شهری، گفت: در حال حاضر تغییرات اقلیمی، مهاجرت‌ فراوان ازروستاها به شهرها و شرایط اقتصادی متفاوت موجب اهمیت پیگیری برنامه بازآفرینی شهری از نگاه مسئولان عالی رتبه نظام شده است.

اسلامی با بیان اینکه در سال های گذشته حاشیه نشینی به صورت لجام‌گسیخته گسترش پیدا کرده، گفت: تهی شدن و ناکارآمد شدن هسته شهرها و بافت های شهری که موجبات حرکت به سمت متروکه شدن را فراهم می کند و در عین حال عاملی برای افزایش آسیب های اجتماعی شده است از دیگر دلایل ضرورت باززنده سازی شهرهاست.

وی با تاکید بر اینکه باید گسترش حاشیه نشینی با قاطعیت مهار شود، ادامه داد: به موازات این امر باید عرضه مسکن برای اقشار کم درآمد و قشر متوسط رو به پایین جامعه گسترش پیدا کند و تقاضا برای منازل ارزان‌قیمت با عرضه متناسب شود.

اسلامی افزود: تناسب عرضه و تقاضا می تواند شکل گیری کانون های سکونت را مهار و کنترل کند و شاهد شکل گیری سازمان یافته برای توسعه سکونت باشیم.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده باید احداث شود که ایجاد این واحدهای مسکونی جزئی از تکالیف وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: 2700 محله به عنوان محلات هدف در برنامه ششم توسعه در شهرهای مختلف تعیین شده اند، در حالیکه اعداد کمی که به عنوان مسکن در بافت های فرسوده تعریف شده با هدف کمی برنامه تناسبی ندارد. این در شرایطی است که حاشیه نشینی به صورت شتابان و متاثر از موارد مختلفی که اکثراً ارتباطی به وزارت شهرسازی ندارد، گسترش پیدا می کند.

اسلامی داد: نمی‌توان با یک الگوی واحد برای کل کشور تصمیم گرفت و به فرهنگ، اقلیم و اقتضائات محلات توجه نکرد. باید شکل گیری زندگی و تمدن شهری مردم متناسب با بستر مناسب و عیار فرهنگی و تمدنی خود بازآفرینی شود که خوشبختانه مهندس پژمان به این موضوعات باور دارد و و آمادگی پذیرش مسئولیت شرکت بازآفرینی شهری ایران در ایشان وجود دارد.

وی تاکید کرد: توجه به چگونکی هزینه کرد منابع صندوق توسعه ملی امر مهمی است زیرا مقام معظم رهبری استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به آسانی مورد تصویب برای موضوعات مختلف قرار نمی‌دهند ضمن اینکه بودجه اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی عدد قابل توجهی است.

اسلامی گفت: باید نحوه هزینه کرد منابع اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی و اینکه چقدر این منبع می‌تواند به جریان حرکتی در بهسازی و نوسازی شتاب دهد، بررسی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در هر کدام از بافت های ناکارآمد، فرسوده، بافت‌های تاریخی و محدوده های مختلف مشکلاتی برای مردم وجود دارد، گفت: محدوده هایی که برای بافت تاریخی در نظر گرفته شده بسیار بیشتر از الزاماتی است که باید برای ابنیه تاریخی در نظر گرفته شود. همچنین در برخی بافت های فرسوده مشکلات ثبتی، حقوقی و ریزدانگی وجود دارد که با طرح جامع مغایرت دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تصمیماتی در گذشته و در غالب طرح های جامع و تفصیلی برای بافت ها اتخاذ شده که موجب شده مسائل همچنان لاینحل باقی بماند.

وی تاکید کرد: نهادهای ذیربط باید با هم تعامل داشته باشند تا باززنده سازی شهرها با توجه به اقتضائاتشان به خصوص در نقاطی که دارای بافت فرسوده هستند و در مناطق ناکارآمد با اصلاحاتی که در طرح های جامع و تفصیلی ایجاد می شود، پیش رود.

اسلامی افزود: باید تصمیماتی در بافت های فرسوده و مناطق ناکارآمد اتخاذ شود تا هم جذابیت برای سرمایه گذاری و هم پتانسیل مالی برای توانمندسازی مدیریت شهری و توانمندسازی نظام بازآفرینی شهری ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز در شرایطی هستیم که تصمیم گرفته ایم به دلیل شرایط بحرانی از بنیاد مسکن بخواهیم همانگونه که در مناطق زلزله زده و سیل زده وارد می شود در نقاط بحرانی کشور نیز مستقر شود.

وی افزود: به بنیاد مسکن ابلاغ شده که در دو استان‌ سیستان و بلوچستان و خوزستان واحدهای خود را مستقر کنند و در رابطه با طرح ریزی شهری و ساماندهی در نقاطی که فاقد مدیریت شهری هستند، در تقسیمات کشوری هم جایگاهی ندارند، خدمات شهری در آنجا ارائه نمی شود و جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است، اقدام عملی داشته باشد.  

وی تاکید کرد: حضور بنیاد مسکن در مناطق بحرانی مانند فعالیتی که در مناطق زلزله‌زده انجام می‌شود، می‌تواند به شرکت بازآفرینی شهری ایران کمک کند و اقدام عملی برای بازسازی این مناطق شهری باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تاکید رییس جمهور دستور قاطع صادر شده تا احیا و باززنده سازی شهرها و تولید 100هزار واحد مسکونی برای مناطق آسیب پذیر و بافت فرسوده با استفاده از زمین رایگان دولتی انجام شود.

وی تاکید کرد: هر ارگانی که در بافت های فرسوده شهری دارای زمین است باید زمین خود را واگذار کند تا بتوانیم با احداث واحدهای مسکونی توسط انبوه سازان و سرمایه گذاران برای خانه اولی ها و قشری که در حال حاضر نیازمند خانه های با قیمت مناسب هستند با حذف هزینه زمین و پروانه ساختمان واحدهای مسکونی مناسب عرضه کنیم.

 پژمان: نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده نیازمند عزم ملی است

 در ادامه این مراسم، سید محمد پژمان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهار کرد: سیاست کلیدی، محوری و حساس برنامه بازآفرینی شهری که در دهه های اخیر در قالب واژه های مختلف احیاء، نوسازی، بازسازی و بازآفرینی تغییر و تحول پیدا کرده نشان دهنده این است که در بستر زمان در مواجهه با این موضوع همواره به وجوه و بخشهای مختلفی از آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری نیازمند عزم ملی است، گفت: نباید فراموش کرد که چندین بار در برنامه های توسعه کشور این هدف گذاری انجام شده و دوره زمانی نیز برای آن منظور شده بود اما در حال حاضر با سپری شدن نزدیک به دو دهه هنوز توفیقات در این زمینه به یک یا دو درصد نرسیده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: گرچه محور فعالیت های مربوط به بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی است و همه تلاش و بضاعت این وزارت خانه برای اصالت بخشیدن به احیا و نوسازی مصروف خواهد شد ولی به دلیل اینکه فعالیت غیردستگاهی و فرابخشی است، حمایت دیگر بخش های دولتی، حاکمیتی و نهادهای عمومی را می طلبد تا نوید بخش نتایج خوبی شود.

پژمان ادامه داد: پیش درآمد توقع از همکاری سایر نهادها این است که در وزارت راه و شهرسازی این همکاری شکل بگیرد و سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در این مساله نقش آفرینی ویژه ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: قطعاً تا حدودی  بازنگری و تجدید نظر در ساختار ها ساز و کارها انجام خواهد شد تا حمایت بیشتر مقام عالی وزارت و رئیس جمهور را داشته باشیم و با سرعت بیشتری مسیر را طی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم زیادی نزدیک به 140 هزار هکتار از مساحت شهری را بافت های فرسوده تشکیل می دهند که با خصوصیات زندگی چند دهه قبل شکل گرفته و با زندگی امروز سازگاری چندانی ندارد و باید به سرعت احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سکونتگاه های غیررسمی به شدت در حال گسترش است بنابراین باید علاوه بر توجه جدی برای ساماندهی این بافت ها، از گسترش بیشتر آنها پیشگیری و جلوگیری شود.

پژمان ادامه داد: امروز در حریم شهرها و به ویژه حریم کلانشهرها اتفاقاتی می افتد که مناسب نیست. به طور مثال در حریم یک شهر، روستایی که جمعیت آن به ۴۰ و ۵۰ هزار نفر رسیده است به دلیل عدم امکان اتصال به شهر و تاسیس شهر دیگر، با ساز و کار دهیاری و با نام روستا اداره می شود.

وی افزود: امروز آمده ایم بر اساس معیارها و شاخص های علمی ضعف‌ های بافت‌های ناکارآمد را با اقدامات و با صرف منابع و زحمت زیاد جبران کنیم و زندگی مناسبی را برای ساکنان آنها فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه نباید با اقدامات یک جانبه و یا اقدامات چندجانبه محدود به برخی از بخش‌ها کم توجهی شود، گفت: درست است که ساختمان‌های فرسوده ناپایدار هستند و محدودیت در رشد ندارند اما نباید اجازه داد که تراکم در برخی مناطق مجددا ما را با افزایش جمعیت مواجه کند و موجب تشدید مشکلات زیربنایی و روبنایی و کمبود سرانه ها شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ممکن نیست که برای بازسازی و احیا که تابع شرایط فرهنگی، اجتماعی و خصوصیات مردم ساکنان بافت هاست، بتوانیم نسخه واحدی برای همه مناطق تجویز کنیم. بنابراین با توجه به اصول و چارچوب های کلی که وجود دارد و با توجه به انطباق شرایط هر محل برنامه های مناسب را برای آن دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: باید در برنامه بازآفرینی به حضور، مداخله و محوریت مردم توجه داشت و همچنین برای حضور افرادی که در امر انبوه سازی و سرمایه گذاری می توانند نقش آفرینی داشته باشند نیز در برنامه ها جایگاه ویژه ای قائل شد.

پژمان در پایان بیان کرد: تلاش می کنم با حسن اعتماد مقام عالی وزارت و تجربه‌ای که در طول دوران مدیریتی خود داشته ام و با اتکا به ظرفیت و توان همکاران در شرکت بازآفرینی شهری ایران ایجاد زندگی ای  متعادل و پایدار که همه ابعاد زندگی انسان را با محوریت خود انسان در پی دارد مدنظر قرار دهم.

 عشایری: تسهیل دریافت تسهیلات بازآفرینی با راه اندازی سامانه تسهیلات

همچنین هوشنگ عشایری، مدیرعامل سابق شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه طی یک و نیم سال گذشته عمده فعالیتی که در این شرکت انجام شده، در 5 ساختار شکل گرفت، گفت: در حوزه ساختار سازمانی، ساختار این سازمان مبتنی بر آنچه که  رویکرد اصلی برنامه بازآفرینی بود و رییس جمهور به دنبال پیگیری آن بود، نوشته شد.

وی ادامه داد: به دنبال تغییر ساختاری شرکت بازآفرینی شهری، اساسنامه شرکت تغییر کرد و بر اساس تکلیف قانونی شرکت های وابسته به بخش خصوصی واگذار شدند و عملا ماهیت شرکت مادر تخصصی تغییر کرد و اساسنامه مبتنی بر رویکرد واقع بینانه تری تدوین شد.

عشایری ادامه داد: دو ویژگی خاص اساسنامه جدید شرکت امکان تفویض اختیارات شرکت به استان ها و ایجاد معاونت بازآفرینی شهری در ادارات کل راه و شهرسازی بود.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دومین اقدامی که بعد از اصلاح ساختار نظام اداری باید اتفاق می افتاد، تهیه برنامه بود، گفت: بنابراین در کوتاه ترین زمان ممکن با کار شبانه روزی برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران تدوین شد.

وی تصریح کرد: برنامه ملی بازآفرینی شهری مبتنی بر سه رویکرد اساسی و اصلی شامل نوسازی و مقاوم سازی مسکن، توسعه خدمات زیربنایی و رو بنایی و توان افزایی اقتصادی، اجتماعی و نهادی ساکنان بود. 

عشایری ادامه داد: سومین اقدام در راستای برنامه بازآفرینی شهری ایجاد ابزار حقوقی اجرای این برنامه بود. طی 25 جلسه با تشکیل کارگروه ویژه ای به دستور رییس جمهور با حضور معاون اقتصادی رییس جمهور و پنج عضو اصلی وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه، آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری نوشته شد.

مدیرعامل سابق شرکت بازآفرینی شهری ایران، بیان کرد: چهارمین اقدام در خصوص برنامه ملی بازآفرینی شهری تهیه و تبیین ابزار مالی بود، بنابراین علیرغم اینکه در بودجه 97 در قانون بودجه پیش بینی نشده بود به کمک همه ارکان نظام، از جمله دولت و نمایندگان مجلس موفق به اخذ منابع از صندوق توسعه ملی با دریافت مجوز از سران سه قوه شدیم. 

عشایری اظهار کرد: پنجمین گام در راستای پیگیری برنامه ملی بازآفرینی شهری دریافت 6 هزار میلیارد تومان منابع تدوین شده بود که 4 هزار و 500 میلیارد آن به منظور تهسیلات مسکن و 1500 میلیارد آن برای سایر فعالیت ها در راستای اجرایی شدن برنامه در نظر گرفته شده بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در راستای دنبال کردن برنامه ملی بازآفرینی شهری، آنچه که باید انجام شود اجرایی کردن پنجمین گام آن است، گفت: زمینه های اجرای این برنامه نیز از جهت تسهیلات و ایجاد سامانه های مرتبط فراهم شده است.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد  این سامانه ها زمینه چهره به چهره مردم با کارکنان را فراهم و همچنین به تسهیل امور مردم کمک کرده است. در حال حاضر به محض اینکه فردی متقاضی تسهیلات در بافت های مورد هدف برنامه بازآفرینی باشد نیازی به مراجعه شرکت و بانک ندارد و با اولین اقدام در شهرداری برای اخذ پروانه همه مقدمات کار در سامانه ایجاد می شود و توان دریافت وام 50 میلیونی با سود 9 درصد و وام 60 میلیون تومانی با سود 18 درصد برای ساخت مسکن محیاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم اهداف بازآفرینی شهری و تکلیفی که رییس جمهور از مجموعه شرکت بازآفرینی شهری به عنوان ایمن و نوسازی کردن خانه های مردم دارد، محقق شود.  


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top