جمعه 31 فروردین 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

معاون وزیر راه و شهرسازی: تشکیل کمیته اجرایی در بافت های مورد هدف بازآفرینی شهری

تاریخ انتشار:98/02/11

قدرت تامین منابع بازآفرینی شهری را نداریم/برای ما نخست محل سکونت مردم اهمیت دارد/اگر زمین های دولت  غیر قابل استفاده باشند آنها را به پول تبدیل می کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای جلوگیری از روند فرسایش اقدامات و تصمیم گیری ها، هیات اجرایی متشکل از شهردار، معاون عمرانی استان و مدیرکل راه و شهرسازی تشکیل و اختیارات لازم به این کمیته تفویض شود تا در جهت سیاست گذاری ها پیش بروند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در جلسه جمع بندی ارائه راهکار جهت حل مسائل و مشکلات بازآفرینی شهر اصفهان با بیان اینکه،  اعتقاد عمیقی به مدیریت شهری، ظرفیت، توان و تعهد آنها داریم، اظهارکرد: مدیریت شهری باید پرچم دار مسائل شهری باشد.

پژمان با اشاره به اینکه ما باید به عنوان حمایت کننده از سیستم مدیریت شهری عمل کنیم. ادامه داد: ما به حقوق شهرداری بی توجه نیستیم و تا جایی که در توان داشته باشیم امکانات و حمایت های خود را به مدیریت شهری اختصاص می دهیم تا در جهت افزایش رفاه مردم، توسعه و آبادنی کشور گام بردارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس هدفگذاری نمایندگان مجلس در برنامه چهارم توسعه باید سالانه10درصد از بافت های فرسوده نوسازی می شد و در برنامه ششم توسعه نیز نوسازی سالانه 270 محله از بین 2700 محله هدفگذاری شده که در حال حاضر حدود 3 سال از آن می گذرد.

وی با اشاره به اینکه هر برنامه ای برای اجرا به ابزار و وسیله نیاز دارد، گفت: یکی از این ابزارها در نظر گرفتن ساختار اداری و اجرایی مناسب برای انجام کارهای پیچیده و چند لایه و بین دستگاهی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه قبل از رشد قیمت ها، قرار بود 123 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار داشته باشیم، گفت: هم اکنون با احتساب تورم، مبلغی نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی محدوده 140هزار هکتاری مورد هدف بازآفرینی مورد نیاز است که در حال حاضر قدرت تامین این منابع در کشور وجود ندارد.

 وی افزود: در سال گذشته با اذن مقام معظم رهبری برای کمک به نوسازی بافت های مورد هدف بازآفرینی، یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و به ریال تبدیل و نیمی از این مبلغ به میزان 3 هزار و 753 میلیارد تومان به شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت شد. از این مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان را صرف پروژه های عمرانی کرده ایم و مابقی به ارائه تسهیلات بانکی به مردم اختصاص یافته است.

پژمان با اشاره به اینکه منابع در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران برای عملیات عمرانی فاصله زیادی با منابع مورد نیاز دارد، گفت: اینکه تصور شود فقط باید از خزانه دولت پول بگیریم اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص بافت های مورد هدف بازآفرینی، عرصه بزرگ کاری پیش روی ما است، بیان کرد: 140 هزار هکتار بافت مورد هدف وجود دارد که 14 هزار هکتار این بافت ها در استان اصفهان قرار گرفته و منابع موجود برای بازآفرینی همه این بافت ها کافی نیست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، همچنین با اشاره به وجود تعداد زیادی از پروژه های عمرانی نیمه تمام در کشور، بیان کرد: در سال های اخیر رییس مجلس اعلام کرد که450 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که البته با اعداد و ارقام موجود، تصور می کنم این آمار تاکنون به هزار هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای افزایش اثر بخشی فعالیت ها باید اولویت بندی مناسبی بین محدوده های مورد نظر انجام شود، گفت: اولین موضوع در خصوص بافت های مورد هدف بازآفرینی، سرپناه و محل سکونت مردم است و بعد از فراهم کردن محل سکونت باید به فعالیت های زیر بنایی و رو بنایی بپردازیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم برای ورود در این بافت ها مشوق ایجاد کنیم باید از اقدامات موردی پرهیز کنیم زیرا این اقدامات کیفیت مناسبی ندارد و صرفه جویی در فضا و بنا نیز در این فعالیت های موردی در نظر گرفته نمی شود.

پژمان با اشاره به اینکه باید زمینه احداث یک بلوک شهری فراهم شود، بیان کرد: باید زمینه ای ایجاد شود که با ورود متولیان ساخت، انبوه سازی با تکنولوژی های مناسب و به روز انجام و خدمات از کیفیت مناسبی برخوردار شود.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top