چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

معاون وزیر راه و شهرسازی: ساکنان بافت های فرسوده برای ارتقای وضعیت خود در بازآفرینی مشارکت کنند

تاریخ انتشار:98/04/18

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه حدود ۱۶ درصد عرصه شهرهای استان گلستان درگیر بافت فرسوده است، گفت: ۲۸ درصد جمعیت شهری در این مناطق زندگی می کنند./دولت در تحقق بازآفرینی در کنار مردم است

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سیدمحمد پژمان در حاشیه بازدید از پرژوه های بازآفرینی گرگان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: ۱۴۱ هزار هکتار از عرصه های شهری در کشور را بافت فرسوده میانی، بافت تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های ناکارآمد تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه ساکنان بافت های مورد هدف بازآفرینی شهری پنج میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار هستند که جمعیتی حدود ۲۰ میلیونی را شامل می شوند، گفت: این جمعیت در محدوده دو هزار و ۷۰۰ محله زندگی می کنند.

وی افزود: در گلستان بالغ بر دو هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که محدوده های بافت چهار شهر مشخص و مطالعه بافت در دو شهر نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: حدود ۱۶درصد عرصه شهرهای استان گلستان درگیر بافت فرسوده است  که ۲۸ درصد جمعیت شهری در این مناطق زندگی می کنند.

پژمان اظهارکرد: به دلیل نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و فرهنگی، آسیب های اجتماعی زیادی در بافت های مورد هدف بازآفرینی شهری، وجود دارد به همین دلیل به دنبال ارتقای وضعیت این مناطق از بعد شهرسازی با انجام مطالعات و اقدامات مختلف هستیم.

وی تاکید کرد: طبیعتاً میزان خدمات و امکاناتی که به یک خانوار ارائه می شود باید متناسب با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن خانوار باشد، ضمن اینکه باید حداقل هایی از نظر وجود استانداردها در این خصوص در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که خدمات زیربنایی و روبنایی این محلات به میانگین خدمات موجود در شهرها برسد، گفت: در این راستا مردم باید برای تغییر وضعیت خود و بازآفرینی محله خود اقدام کنند ما هم به عنوان دولت در کنار مردم هستیم.

معاون وزیر و راه و شهرسازی تصریح کرد: باید زیرساخت های لازم مانند آب، برق، گاز و غیره که لازمه زندگی شهری است، در دسترس این افراد قرار بگیرد.

وی گفت: به سایر خدمات رونمایی مانند مراکز خرید، مراکز تفریح، مراکز آموزشی، ورزشی، فرهنگی و درمانی هم باید توجه ویژه و برای تأمین سرانه ها عرصه های لازم ایجاد شود.

پژمان تصریح کرد: دولت در راستای اجرایی کردن برنامه های بازآفرینی شهری تسهیلات متنوعی در نظر گرفته که وام ارزان قیمت برای ساخت، وام ودیعه مسکن موقت، تخفیفات نظام مهندسی و تخفیفات در زیرساخت ها و انشعابات برای ارتقاء زیرساخت ها و روبناها از جمله این برنامه هاست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آغاز عملیات اجرایی تعدادی از پروژه های بازآفرینی در گرگان از امروز خبرداد و گفت: پروژه «سرای محله» از جمله این پروژه هاست که قابلیت سرویسی دهی به منظور توانمندسازی و کارآفرینی را در این محلات ممکن می کند.

پژمان با اشاره به لزوم ایجاد سهولت عبور و مرور در معابر بافت های فرسوده و ناکارآمد، گفت: همچنین باید معضل ریزدانگی واحدهای مسکونی در مناطق حل شود و در این راستا لازم است که مردم تغییرات را بپذیرند و در این خصوص با هم همکاری کنند.

وی در خصوص نحوه دریافت تسهیلات بازآفرینی شهری اظهارکرد: متقاضیان می توانند بعد از مشخص شدن قطعه بندی و ضوابط ساختمانی وگرفتن پروانه شهرداری به سامانه «ثبت نام دریافت تسهیلات» به نشانی (http://facility.udrc.ir) مراجعه کنند. بعد از بررسی درخواست متقاضیان، واجدین شرایط به بانک معرفی می شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ۴۰ میلیون تومان تسهیلات یارانه ای برای ساخت واحد مسکونی، با سود 9 درصد و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بدون یارانه با سود 18 درصد و ۱۵ میلیون تومان نیز وام ودیعه اسکان موقت در گرگان به افراد تعلق می گیرد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top