جمعه 7 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برگزار گردید

تاریخ انتشار:98/09/09

وزیر راه و شهرسازی در پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری  پایدار با تاکید بر مشارکت و همکاری همه دستگاه‌ها به منظور پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات ناکارامد شهری اظهارداشت: کنترل روستاهای واقع در حریم شهرها به عنوان کانون گسترش حاشیه نشینی های جدید ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ابتدای این جلسه با بیان اینکه تصویب سند ملی راهبردی احیاء بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، راهگشا و نقشه‌ راه دستگاه‌ها برای نوسازی و بازسازی بافت‌های هدف شهری به شمار میآید، گفت: مطابق با چشم‌انداز این سند که افق آن تا پایان برنامه ششم و هفتم توسعه، دیده شده است، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان بافت‌های هدف شهری باید بهبود یابد تا با ارتقاء وضعیت مسکن، سرانه‌های فضاهای عمومی و اصلاح و تقویت خدمات زیرساختی این مناطق، توسعه پایدار صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اهداف کلان این سند را معطوف به دو بخش پیشگیری و درمان یا اصلاح وضعیت موجود عنوان کرد و ارتقاء فرهنگ شهروندی، مشارکت و همکاری نهادهای محلی، ارتقاء کیفیت، ایمنی و پایداری و برخورداری ساکنان از زیرساخت‌ها و خدمات مطلوب، بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان، ایجاد فرصت شغلی و درآمد، حفاظت پایدار و احیای میراث فرهنگی-تاریخی، هویت فرهنگی شهرها و تحقق سبک زندگی پایدار را از دیگر اهداف این سند برشمرد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه اظهارداشت: علی‌رغم گستردگی، وسعت و مشکلات این محدوده‌ها، تصور این بود که چون وزارت راه و شهرسازی این کار را تعریف کرده خود نیز متولی آن است؛ اما در سند بر الزام دستگاه‌های دولتی به ارتقاء سطح متوسط خدمات در محلات بازآفرینی نسبت به میانگین شهر تاکید شده است؛ بنابراین بازآفرینی محلات هدف شهری، یک عزم ملی و نیازمند بسیج تمام ظرفیت‌های حاکمیت است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساختارهای مشابه ستاد ملی در استان‌ها نیز تشکیل شده است و فعالیت می‌کنند. همچنین کارگروه های تخصصی وقف، ارتقاء اجتماعی، فرهنگ و سلامت، پیش بینی و پیش گیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری، روستاهای واقع در حریم و تشکل های مردم نهاد ذیل ستاد ملی با حضور دستگاه ههای ذیربط در حال فعالیت هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار استفاده از ظرفیت صندوق یکم و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را از دیگر دستاورد های ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برشمرد، و در ادامه گفت: براساس ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مکلف به بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله هدف شده‌اند.

پژمان مشارکت مردم، توسعه‌گران و دستگاه‌ها را از ویژگی‌های برنامه ملی بازآفرینی شهری برشمرد و گفت: سهمی که در بازآفرینی برای دولت برشمرده شده، حمایتی، اهرمی و تسهیل‌کننده است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه موضوع بازآفرینی شهری یک دغدغه ملی است، اظهارداشت: مدیریت شهری تصور می‌کنند که بازآفرینی از دستور کار آنان خارج شده است و سایر دستگاه‌ها دولتی نیز بر این گمان هستند که تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و همکاری و همراهی خود را صرفا به دریافت بودجه از سوی دولت برای اقداماتی محدود در بازآفرینی منحصر کرده‌اند و روی منابع داخلی و ظرفیت‌های بزرگ و عظیم خود کمتر متمرکز شده‌‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه  ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات برای نوسازی مسکن در بافت های  ناکارآمد شهری اختصاص یافته است. گفت: یک سوم از طرح اقدام ملی تولید مسکن برعهده شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

پژمان در پایان اظهار امیداوری کرد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مابقی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که در رابطه با احداث زیرساخت‌ها و روبناها در بافت های ناکارآمد شهری در نظر گرفته وتا کنون 20 درصد آن محقق شده، در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دهد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، پس از گزارش مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه تعداد زیادی از دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار عملکرد ضعیفی داشته‌اند، از نمایندگان این دستگاه‌ها خواست در جلسه بعدی این ستاد گزارش عملکرد عملیاتی خود در حوزه بازآفرینی را ارائه کنند و فقط به ارایه عملکرد مالی اکتفا نکنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اجرای این برنامه، محلات بحرانی باید در اولویت قرار گیرند، بر ضرورت هم‌افزایی همه دستگاه‌های عضو در جهت بهبود وضعیت این محلات تاکید کرد و مهارت‌آفرینی را مولفه‌ای کلیدی در محرومیت‌زدایی و کاهش آسیب‌ها عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه از طریق ارائه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای می‌تواند اقدامات مناسبی در راستای مهارت‌آفرینی ساکنان محلات هدف صورت دهد.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه، پیشگیری را فراز مهم اقدامات ستاد ملی بازآفرینی خواند که باید در کارگروه قضایی ستاد به تفصیل مورد توجه قرار گیرد و گفت: حساسیت‌داشتن و اجرای برنامه‌ها برای کنترل و پیشگیری تمام عیار را باید سرفصل اقدامات خود قرار دهیم و بدانیم اگر یک دستگاه در انجام وظایف خود غفلت کند، زنجیره اقدامات یکپارچه را پاره می‌کند و همه تلاش‌ها از دست می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف برنامه بازآفرینی هر دستگاه باید به وظایف خود عمل کند، بر ضرورت کنترل اراضی و کانون‌های جمعیتی جدید تاکید کرد و افزود: یکی از معضلات اصلی، شکل‌گیری کانون‌های جدید جمعیتی است که باید این موارد را واقع‌ بینانه دید و اشکالات این بافت‌ها تعیین‌ تکلیف، اعمال مقررات، کنترل و در نهایت بستری برای انجام کار قانونی مهیا شود.

در پنجاه و یکمین جلسه ستاد عالی بازآفرینی شهری پایدار، نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد به‌تفصیل در خصوص دغدغه‌ها، اقدامات و پیشنهادات خود برای تحقق برنامه بازآفرینی سخن گفتند؛ همچنین در بخش دیگری از این جلسه، گزارش دو کارگروه تخصصی مدیریت روستاهای واقع در حریم شهرها و پیش‌بینی و پیش‌گیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ارائه شد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top