جمعه 7 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

افزایش 5 برابری سقف تسهیلات نوسازی طی دو سال گذشته/ بهبود شرایط نوسازی بافت‌های فرسوده

تاریخ انتشار:بیستم مردادماه99

عباس شفیعی عضو هیات مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی از افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده طی دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار شرکت باز آفرینی شهری ایران، شفیعی در این برنامه با اشاره به این که نوسازی بافت‌های فرسوده سال‌های متمادی است که مورد توجه قرار دارد و در برنامه ششم توسعه نیز پرداختن به این موضوع تکلیف شده است، توضیح داد: طبیعی است که اعتبارات دولت در این دوره محدود بود و متناسب با هدف تعیین شده تخصیص اعتبار رخ نداد.

او با اشاره به این که در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی تسهیلاتی هم برای توسعه‌گران و هم برای خودمالکان اختصاص داده شد، تصریح کرد: ازسال ۹۷ عملاً با تخصیص این وام‌ها به خود مالکان و نیز تسهیلگران شرایط برای نوسازی بافت‌های فرسوده بهبود پیدا کرده است.

او در پاسخ به این که شرایط تخصیص وام ۲۲۰ میلیون تومانی چگونه است گفت: این تسهیلات در تهران برای انبوه‌سازانی که از فناوری‌های نوین استفاده کرده و کاهش مصرف انرژی را در اولویت قرار می دهند۲۵۰ میلیون تومان، در دیگر کلانشهرها ۲۳۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر  ۲۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۸۰ میلیون تومان است.

به گفته او نهادهای توسعه‌گر یا انبوه‌سازان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

تسهیلات 100میلیون تومانی برای خودمالکان

شفیعی در پاسخ به این که آیا این تسهیلات فقط به نهادهای توسعه‌گر تعلق می گیرد یا مالکان خصوصی نیز می توانند از آن استفاده کنند، گفت: اگر فردی بخواهد به شکل خودمالکی اقدام به نوسازی بافت فرسوده کند؛ می تواند از این تسهیلات استفاده کند اما سقف تسهیلات برای این گروه در شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

نوسازی همراه با تخصصی‌سازی

او افزود: طبیعی است که دولت می‌خواهد در فرایند نوسازی، تخصصی‌سازی نیز انجام دهد و با توجه به اینکه تشکیل سرمایه در بافت‌های فرسوده بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست، دولت سطح تسهیلات را با همکاری بانک عامل افزایش داده است. دراین راستا تسهیلات 50 میلیون تومانی قبل از سال 97 به 250 میلیون تومان در سال 99 افزایش یافت.

به گفته شفیعی، 50 میلیون تومان از تسهیلات با سود 9 درصد و مابقی با سود 18 درصد محاسبه می شود.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در این باره توضیح بیشتری ارائه داد و گفت: هدف دولت این است تا فرایند نوسازی از طریق طرح‌‌های بزرگتر انجام بگیرد و نه از طریق خودمالکی. زیرا در نوسازی یک محله امکان ارایه و ارتقاء خدمات رفاهی و اجتماعی بیشتر است. برای مثال در  کوچه‌ای با عرض کم خانه‌ای وجود دارد که دو خانوار درآن زندگی می کنند، نوسازی به شکل خودمالکی باعث می شود، این دو واحد تبدیل به چهار واحد شود. در این شرایط تغییر زیادی در خدمات‌رسانی این کوچه صورت نمی گیرد و فقط تعداد جمعیت این کوچه باریک افزایش می یابد، این شکل از بازسازی نه تنها ما را به هدف نمی رساند بلکه ممکن است از هدف اصلی دور کند.

 تاکید بر انجام فرایند نوسازی از طریق تسهیلگران

شفیعی توضیح داد: هدف این است تا ساکنان بافت‎های فرسوده هم در خانه‌های امن و هم در محله‌های امن ساکن شوند و دسترسی آسان به خدماتی نظیر آتشنشانی، بیمارستان و سایر خدمات اجتماعی و رفاهی را داشته باشند. بنابراین تاکید بر این است، فرایند نوسازی را از طریق تسهیلگران انجام دهیم. تسهیلگران وارد مناطق و بافت‌های فرسوده شده و ضمن صحبت با مردم آنها را قانع می‌کنند که محله نیاز به نوسازی دارد. در واقع پایه کار اجتماعی است نه عمرانی.

تخصیص هزار و 500 میلیارد تومان برای انجام خدمات روبنایی

او با تاکید بر اینکه خدمات دولت صرفاً به تسهیلات نوسازی محدود نمی شود، گفت: تسهیلات نوسازی فقط یکی از خدماتی است که در اختیار ساکنان بافت‌های فرسوده قرار می گیرد. دولت از محل تبصره  18 ، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خدمات روبنایی و زیربنایی این محلات اختصاص داده و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به کرات در محلات دارای بافت فرسوده یا حاشیه‌نشینی اقدام به تامین خدماتی مانند ارتقاء سرانه آب و فاضلاب، ساخت کتابخانه‌، خدمات امنیتی و نظایر اینها کرده است تا امکان سکونت افراد در این محلات فراهم شود.

شفیعی با بیان این که به هیچ عنوان به دنبال تخریب یک محله و جابجایی مردم نیستیم، اظهار کرد: معتقدیم ویژگی‌های محلی و بافت تاریخی و فرهنگی محلات نباید از بین برود. متاسفانه طی سال‌های گذشته در این زمینه تجارب ناموفقی وجود داشته و مداخله دولت باعث شد تا بعد از نوسازی محله افرادی که به طور موقت محل را ترک کرده بودند حاضر به بازگشت نشدند. ما به دنبال تکرار این اتفاق نیستیم.

 او افزود: در کنار تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به افرادی که می خواهند به طور موقت منزل خود را ترک کنند، ودیعه ۴۰ میلیون تومانی داده می شود تا بتوانند در مدتی که خانه شان در دست نوسازی است جایی را رهن کنند.

علاوه بر این شهرداری‌ها نیز تسهیلاتی را برای ساکنان بافت‌های فرسوده در نظر گرفته اند و صدور پروانه ساخت در این بافت ها بصورت متوسط در کشور تا ۷۵ درصد رایگان است هر چند بعضی شهرداری ها مانند شهرداری تهران 100 مبلغ پروانه را رایگان کرده‌اند


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top