پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

تاکید بر نقش تاثیرگذار حلقه‌های میانی در نوسازی بافت‌های فرسوده

1402/04/03

محمدآئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی ساز و کارهای تشکیل حلقه‌های میانی که با حضور جمعی از مدیران بازآفرینی استان‌ها برگزار شد، بر نقش تاثیرگذار حلقه‌های میانی در نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران در این جلسه محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به «سامانه ‌ستاد ملی بازآفرینی شهری» گفت: در حال حاضر 639 شهر محدوده مصوب بافت ناکارآمد دارند اما فقط 330 شهر اطلاعات خود را در حوزه صدور پروانه در این سامانه ثبت کرده‌اند از باقی شهرها انتظار می‌رود هر چه زودتر نسبت به بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیحاتی پیرامون حلقه‌های میانی عنوان کرد و گفت: منظور از حلقه‌های میانی، گروه‌های مستعد در هر شهر و محله هستند که حاضرند به منظور ارتقای کیفیت سکونت ساکنان محلات هدف -که بعضا مترادف با نجات جان آنان است- به صورت داوطلبانه فعالیت کنند.

او افزود: حلقه میانی به عنوان حلقه واسط متناسب با تخصص، حرفه و علاقه فردی، برای به میدان آوردن مردم، ایجاد تعامل بین مردم و دولت و کمک به نوسازی مردمی، نقش‌آفرینی موثری دارند. آنان افرادی را در محلات (رابطان) سازماندهی می‌کنند تا آنها به عنوان نمایندگان واحدهای همسایه، انتقال دهنده ظرفیت‌های موجود به مردم و از طرفی انتقادها و برنامه‌های پیشنهادی مردم باشند.

آئینی توضیح داد: منظور از رابطان یا شهرداران کوچه، افرادی از مردم ساکن در بافت‌های هدف هستند که داوطلب می‌شوند مسایل افراد ساکن در واحد همسایگی خود را پیگیری کنند و از طرفی اطلاعات دریافتی از حلقه‌های میانی را به آنان برسانند.

به گفته دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، فرد و یا گروه‌های داوطلب می‌توانند از بین گروه‌های جهادی تخصصی، بسیج محلات، بسیج مدارس و مساجد، بسیج مهندسی، معتمدان، نهادهای محلی، گروههای جهادی موظف نظیر خانه‌های امداد و برکت و هلال و ...، دفاتر خدمات نوسازی، دفاتر تسهیلگری، مرکز توسعه محله، نهاد کارگزار و  دانشگاه‌ها انتخاب شوند. البته حلقه‌های میانی در هر شهر و محله بنا بر ویژگی و شرایط آن متغیر خواهد بود. همچنین این محلات باید جزو محدوده‌های هدف بازآفرینی بوده  و مشکلات حقوقی، ثبتی و ملکی نداشته باشند.

سعید اسدی مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جلسه گفت: در دهه‌های گذشته علی رغم سیاست گذاری‌ها و تلاشهای انجام شده در حوزه نوسازی مسکن توفیق چندانی حاصل نشده است، در دولت سیزدهم بعد از انجام آسیب شناسی و تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیدیم که چاره‌ای جز اتخاذ رویکرد مردمی‌سازی نداریم و همه ذی مدخلان این حوزه به خصوص مردم باید پای کار آورده شوند، تحقق این امر نیازمند حلقه‌های میانی است تا به عنوان واسط بین مردم و مسوولان نقش آفرینی کنند.

اسدی ادامه داد: در این راستا قرار بر این شد حدود هزار حلقه میانی تشکیل شود و برای این منظور قرارگاه جهاد نوسازی مسکن ذیل شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل شده است که ساماندهی گروه‌های جهادی و حلقه‌های میانی را بر عهده دارد.

او با اشاره به این که تشکیل این حلقه‌های میانی بر عهده شهرداری‌هاست، عنوان کرد: از اداره کل راه  شهرسازی استان‌ها  که بازوی اجرایی شرکت هستند می‌خواهیم که با شهرداری‌ها جلسه گذاشته و دیدگاه‌های شرکت را به آن‌ها منتقل کنند برای سهولت این امر متن تفاهمنامه‌ای بین شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی تنظیم شده که امضای این تفاهمنامه منجر به افزایش همکاری‌های فی مابین خواهد شد.

در این نشست آقایی مدیر قرارگاه جهاد نوسازی مسکن نیز با بیان این که 5 هزار و 400 محله در بافت‌های ناکارآمد وجوددارد، تصریح کرد: باید در تمام این محلات فعالیت اجرایی داشته باشیم، هرمزگان اولین استانی بود که حلقه های میانی را تشکیل داد و در محلات مختلف چندین نفر به عنوان حلقه‌های میانی معرفی شده‌اند. آقایی در ادامه توضیحاتی در خصوص برنامه‌ریزی برای نوسازی مسکن در هشت محور ارایه کرد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top