شنبه 8 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

نشست آموزشی دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه 6 کشور برگزار شد

1402/05/28

نشست آموزشی « سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تشریح ساختار راه اندازی حلقه های میانی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران‌، سعید اسدی مدیرکل دفتر مطالعات کابردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران با‌ اشاره به این‌ که بر اساس برنامه باید سالانه 150 هزار بنای فرسوده در محلات هدف نوسازی و مقام سازی شود، اظهارکرد: در تلاش هستیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی‌، جریان مردمی سازی و مشارکت را در بستر بازآفرینی شهری جهت نوسازی مسکن در بافت های فرسوده فراهم کنیم.

سعید اسدی در نشست آموزشی " سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تشریح ساختار راه اندازی حلقه های میانی" که به صورت‌ وبینار با حضور کارشناسان، معاونین دفاتر و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و دبیران دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه شش کشور (بوشهر، چهارمحال و بختياري، خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان) برگزار شد، گفت: ساکنان بافت‌های فرسوده غالبا از اقشار ضعیف جامعه به شمار می روند که به تنهایی قادر به نوسازی واحدهای خود نیستند و از طرفی سرمایه‌گذاران نیز به دلایل متعدد  تمایل چندانی برای ورود به عرصه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ندارند.

 او راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده را مردمی‌سازی این جریان به معنی مشارکت همه ذی مدخلان از جمله سازندگان، توسعه‌گران، مردم و دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: تمامی ذی‌مدخلان و نقش آفرینان در امر بازآفرینی شهری باید وارد میدان نوسازی شهری شوند.

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری این‌ که در گام نخست دولت جهت راه اندازی جریان نوسازی اقدام به تدوین بسته‌های تشویقی در زمینه بسته‌های اداری، مالی، شهرسازانه و تهاتر زمین کرده است، گفت: اجرای این بسته‌ تشویقی در محدوده بافت‌های فرسوده زمینه مناسبی برای مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده با سازندگان و سرمایه‌گذاران فراهم می کند.

او افزود: در گام دوم، شتاب بخشی به امر بازآفرینی شهری درسطح محلات هدف نیاز به ایجاد یک ساختار در سطح محله دارد که این ساختار تحت عنوان ‌حلقه‌های میانی‌ پیشنهاد شده است . از مهم‌ترین وظایف این حلقه ها ترویج و اطلاع رسانی در زمینه اجرای هرچه بهتر بسته تشویقی، ترغیب سازندگان به ساخت مسکن و برقراری ارتباط بین مردم و سازندگان به شمار می رود.بنابراین این حلقه‌ها باید جریان مطالبه گری در خصوص انجام وظایف دستگاه‌ها در این محدوده‌ها را تقویت کند.

 محمد مهدی نوروزیان سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که بسته تشویقی  19 بندی نوسازی مسکن، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، به منظور رونق در ساخت و ساز مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری توسط وزیر محترم راه و شهرسازی به استانداران محترم ابلاغ شده و لازم الاجراست، تاکید کرد: شهرداری های شهرهای دارای محدوده بافت فرسوده مصوب‌ چنانچه با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی و زیست محیطی ، نیازمند تدوین بسته تشویقی بومی باشند؛ ضمن اجرای بسته تشویقی مصوب ابلاغی می توانند از طریق مشاورین شهرسازی ذیصلاح، بسته جدیدی را در چارچوب بسته تشویقی مصوب به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند و پس از تصویب و اخذ تاییدیه‌های لازم اجرایی کنند.

او با بیان این‌که‌ بسته تشویقی شهرسازی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تا زمان تعریف بسته بومی باید اجرا شود، گفت‌: محدوده های سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده شهر‌ ‌که دارای سند مالکیت باشند منوط به امکان صدور پروانه توسط شهرداری نیز می‌توانند با استفاده از مشوق های بسته مصوب، بناهای فرسوده خود را نوسازی کنند.

گفتنی است در این نشست، عبدالله محترم پناه رئیس دبیرخانه جمع‌آوری و ترویج تجربیات برتر بازآفرینی شهری منطقه 6 کشور به همراه اصغر حسینی پور معاون شهرسازي و معماري شهرداري بندرعباس نظرات خود را در رابطه بسته تشویقی 19 بندی در بافت های فرسوده شهری بیان کردند. همچنین ملک، معاون دفتر راهبری و هدایت طر‌ح‌های بازآفرینی در این جلسه به تبیین بسته تشویقی 19 بندی پرداخت.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top