جمعه 7 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

مرحله نخست پروژه مرمت و احیاء عمارت تاریخی جمشیدی

منزل جمشیدی (مدرسه سابق شهید مهدی قمری) مربوط به اوایل دوره پهلوی بوده و در کوچه 12خیابان منوچهری، واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۷۶ به متراژ 2350 مترمربع به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده استدر تاریخ 21/05/96 این ملک توسط آموزش و پرورش به مزایده گذاشته شد و شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس با توجه به اهداف بلندمدت خود و همچنین حفظ و نگهداری اینگونه فضاها ؛ برنده مزایده فوق گردید.

 عمارت تاریخی جمشیدی در بافت میانی شیراز واقع شده و توسط استاد ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است. بنا دارای مالکیت شخصی بنام جمشیدی بوده سپس توسط مالک به آموزش و پرورش واگذار گردید تا به عنوان فضای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.هم اکنون شرکت مرمت گران میراث ماندگار شهرپارسه بعنوان زیرمجموعه شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس مرمت این عمارت تاریخی را آغاز کرده است.

 در روند مرمت این عمارت تاریخی حفظ موجودیت بنا با تاکید بر اسناد تاریخی همچنین تقویت ساختار جهت تضمین استقامت بنا در برابر عوامل مختلف هدف اصلی ما بوده است.

 شناخت دقیق عوامل ومتغیرها به صورت علمی ، استفاده از مناسبترین  مصالح و وسایل تکنولوژی جهت آسیب شناسی و فن شناسی بنا با احترام به مفاهیم و ارزش های گذشته و بهره گیری از موجودیت بنا در زمان حال انجام گرفت و عملیات اجرائی که به عنوان نمونه یکی از مهمترین آنها مرمت سقف عمارت شامل انبوه برداری و پاکسازی پشت سقف های پروازبندی، تعویض و تقویت تیرها و ورق های شیروانی فرسوده ، مرمت شیرسرها و بازسازی کمبود سقف های کاذب بود در مراحل ابتدایی طرح صورت پذیرفت وپس از انجام سایر اقدامات مرمتی درتمامی قسمت های بنا عملا فاز نخست عملیات مرمت بنا با موفقیت در سال 99 به اتمام رسید تا جایی که به عنوان تنها اثر استان فارس موفق به کسب رتبه دوم اولین جایزه مسابقات مرمت و احیای بناهای تاریخی و معاصر ایران گردید.

شایان ذکر می باشد فیلم مستند روند مرمتی این بنا را میتوانید در قسمت اطلاعیه های سایت دانلود و مشاهده نمائید.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top