شنبه 1 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

حفاظت از شهرها ی تاریخی (سمرقند)

 

"برنامه حفاظت از شهرهای تاریخی(طرح حفاظت شهر تاریخی سمرقند)


" نوشته: "استفانو بیانکا"

عنوان ونام پدیدآور: برنامه حفاظت از شهرهای تاریخی (طرح حفاظت شهر تاریخی سمرقند)

                         شرکت مادرتخصصی عمران وبهسازی شهری ایران

                        با همکاری شرکت عمران ومسکن سازان استان فارس/ مترجم : سمانه ساریخانی/ ناظر علمی وویرایستار: دکتر علی سلطانی

                         مشخصات نشر: شیراز: نوید شیراز1390

 استفانو بیانکا مدیر برنامه طرح حفاظت از شهر تاریخی سمرقند با کمک همکاران و مشاوران خود اهتمام به نوشتن    این کتاب نموده­اند. ایشان در مقدمه و بخش قدردانی کتاب توضیحات لازم را درخصوص کلیت طرح ارائه می­کند.

این کتاب مستندی از تجربه­ای موفق از طرح حفاظت شهرهای تاریخی است که می­تواند پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه تخصصی در حوزه بهسازی و نوسازی شهری باشد. آنچه در این کتاب می­خوانیم شامل پنج بخش اصلی است که روند تهیه برنامه و طرح مورد نظر و همچنین اجرای آن­ها رابیان می­دارد.

بخش اول "گزیده­ای از توسعه تاریخی شهر" سمرقند است. گزیده­ای از تاریخچه سمرقند و روند توسعه این شهر تاریخی در این بخش توصیف می­شود. توسعه­های اولیه شهر از قرون وسطا در بخش شمالی شهر آغاز و به تاثیر جاده ابریشم بر این شهر ختم می­گردد. سپس فتح شهر توسط اعراب، تهاجم مغول­ها و تسخیر شهر توسط تیموریان تحولات خاصی را در سمرقند رقم می­زند. در ادامه اشغال شهر در قرن 19 توسط روس­ها نیز منجر به تغییرات کالبدی و عملکردی زیادی در سطح شهر شده و همچنین قسمت جدیدی به صورت شعاعی در غرب شهر ایجاد می­گردد.

بخش دوم "طرح توسعه راهبردی جدید" برای شهر سمرقند است. این بخش ابتدا به بررسی طرح­های مربوط به قرن 20 و به خصوص آخرین طرح جامع شهر سمرقند می­پردازد و طرح­های اولیه حفاظت را مورد کاوش قرار می­دهد. در ادامه معیار طراحی و برنامه­ریزی که براساس اهداف پیش­رو مشخص شده­اند را تشریح و تبیین می­نماید. در آخر با توجه به سه سطح متفاوت فعالیتی شامل: 1. فعالیت­ها و اقدامات جامع 2. معیارهای حفاظتی و توسعه 3. برنامه­ها و اقدامات بخش­های خاص می­باشند، سطوح فعالیت، مناطق مداخله و فازبندی اقدامات بیان می­شود.

بخش سوم "برنامه توانبخشی منطقه گور امیر" سمرقند است. پروژه آزمایشی منطقه گور امیر نمونه­ای از یک پروژه درست و کامل توانبخشی، شامل حفاظت و توسعه جدید، را نشان می­دهد. این قسمت از کتاب حاوی تجربه عملی است که می­تواند منتقل کننده راهکارهای موثر و ملموسی باشد.

بخش چهارم "اجرای برنامه­ها و طرح­های حفاظتی" تعیین شده برای شهر تاریخی سمرقند است. تحقق طرح توسعه راهبردی نیازمند ایجاد مکانیسمی اجرایی که ایده­های را به اقدامات کاربردی تبدیل نماید. بر این اساس در شهر سمرقند مرکزی برای احیای شهر تاریخی شکل گرفت و همچنین کمیته­های هماهنگ کننده محلی تاسیس شدند. در بخش چهارم تجربه فوق را می­توان مطالعه نمود.

درنهایت نیز بخش پنجم نتیجه­گیری از مجموع برنامه­ها، طرح­ها و اقدامات صورت گرفته را برای خوانندگان بیان می­دارد. امید است کتاب فوق بتواند اندوخته باارزشی را خوانندگان فراهم سازد.

 

با سپاس - شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس



طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top