تعریف مفهومی تسهیل گری
در فرهنگ لغت تسهیل گری به معنای ساده سازی یا کمتر کردن مشکلات با کمک حرکت به سمت جلو است بنابراین فرد تسهیل گر فرآیند ساده سازی و کم کردن مشکلات را انجام می دهد.
در حقیقت، تسهیل گری فرایندی است که طی آن سعی می شود ابزار ابتکار عمل، تصمیم گیری، خلاقیت به افراد و گروههایی که تابحال به هر علت در حاشیه بوده اند و فرصت مشارکت نداشتند، انتقال یابد و نقش و فعالیت اعضای گروهی به صورت قابل توجهی تداوم داشته تا اینکه افراد به توانمندی برسند. تسهیل گری راهی است برای رهبری بدون این که زمام امور به دست گرفته شود. وظیفه ی تسهیل گر، آماده کردن دیگران برای به عهده گرفتن مسوولیت و رهبری است.
تعریف مفهومی تسهیل گری
در فرهنگ لغت تسهیل گری به معنای ساده سازی یا کمتر کردن مشکلات با کمک حرکت به سمت جلو است بنابراین فرد تسهیل گر فرآیند ساده سازی و کم کردن مشکلات را انجام می دهد.
در حقیقت، تسهیل گری فرایندی است که طی آن سعی می شود ابزار ابتکار عمل، تصمیم گیری، خلاقیت به افراد و گروههایی که تابحال به هر علت در حاشیه بوده اند و فرصت مشارکت نداشتند، انتقال یابد و نقش و فعالیت اعضای گروهی به صورت قابل توجهی تداوم داشته تا اینکه افراد به توانمندی برسند. تسهیل گری راهی است برای رهبری بدون این که زمام امور به دست گرفته شود. وظیفه ی تسهیل گر، آماده کردن دیگران برای به عهده گرفتن مسوولیت و رهبری است.
ویژگیهای تسهیل گر:
صبور بودن، انعطاف پذیر بودن، شنونده خوب بودن، قابل اعتماد بودن، همدل بودن، تشخیص تفاوت ها، انتقادپذیر بودن، تواضع و فروتنی، توجه به زمینه های فرهنگی، ممانعت از اخلال گری و سلطه گری، توانایی برقراری ارتباط، داشتن اطلاعات کامل، داشتن تحلیل های عالی، خوب نگاه کردن و خوب دیدن، دنبال منافع مالی نبودن .
تسهیل گر چه کاری انجام می دهد؟
تسهیل گر کمک های خود را به روش هایی انجام می دهد که به برخی از آن ها اشاره می شود.
۱ ) کمک به گروه برای تعریف اهداف کلی و هدف های جزیی و مشخص خود
۲ ) کمک به اعضای گروه برای ارزیابی نیازهای خود و تنظیم برنامه هایی برای برطرف ساختن آن ها
۳ ) ارایهء فرآیندهایی که به اعضا یاری دهد وقت خود را به نحو کارآمدی صرف کنند و تصمیماتی بگیرند که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
۴ ) هدایت بحث های گروهی به نحوی که در جهت صحیح پیش برود .
تسهیل گران با تجربه ویژگی هایی دارند نظیر:
۱) بی طرف باقی می مانند
۲)فعالانه گوش می دهند
۳) سوال می کنند
۴)مطالب را به بیانی دیگر بازگو می کنند
۵) عقاید را تلفیق می کنند
برخی از بهترین کارهایی که تسهیل گر می تواند انجام دهد :
ارزیابی دقیق نیازهای اعضای گروه، بررسی احساسات اعضا با توجه و ظرافت، ایجاد فضای آزاد و حاکی از حسن نیت و اعتماد، کمک به اعضا برای درک علت حضورشان در گروه و در نظر گرفتن خود به عنوان خادمی برای رفع نیازهای گروه
بعضی از بدترین کارهایی که تسهیل گر ممکن است انجام دهد:
فراموش کردن عقاید یا نیازهای گروه، عدم توجه و رسیدگی به نگرانی های آن ها، گوش نکردن دقیق به مطالبی که ابراز می شود، گم کردن رد عقاید کلیدی، موضع دفاعی گرفتن
دفتر تسهیلگری: مجموعهای است حقوقی متشکل از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی، معماری، اقتصادی و حقوقی که وظیفه آن شناخت فرصتها، اعتمادسازی، آگاهســازی، نـهادسـازی، پیگیری اجرای پروژههای نوسازی و ترغیـب ســاکنین به نوسازی در بافت فرسوده است.
دلایل تشکیل دفاتر خدمات نوسازی و تسهیلگری
1- فرسودگی بخشی از مکانهای اسکان مردم
2- فرسودگی نظام اقتصادی و جایگزینی رکود و حذف فعالیت اقتصادی
3- توسعه فقر و کاهش سرمایه اجتماعی
اهداف تشکیل دفاتر خدمات نوسازی و تسهیلگری محلات
§ ایجاد بسیج عمومی برای تحقق نهضت نوسازی
§ ایجاد هسته های مردمی ترویج نوسازی
§ توسعه نقش بخش غیردولتی در اجرای فعالیت های عمرانی
§ توسعه بخش تعاون و اشتغال زایی واقعی
§ اعتماد سازی به برنامه های دولت
مشارکت اجتماعی و بهره مندی از سرمایه اجتماعی رگ حیات توسعه پایدار کالبدی است
دفاتر با ارائهی خدمات زیر باعث تسریع قابل توجه در روند نوسازی محله خواهند شد:
1. تعریف پروژه های تجمیعی در قالب طرح
2. پی گیری اخذ پروانه ساختمانی
3. کارگزاری اقدامات اطلاع رسانی و ترویجی به نیابت از کلیه دستگاه های دولتی و عمومی
4. انجام اقدامات نظارتی در جهت اجرا ضوابط بهسازی و نوسازی به نیابت از دستگاههای مسئول
5. انجام امور تجمیع ، تفکیک و اخذ پایان کار واحدهای نوسازی شده
6. پیگیری اخذ تسهیلات بانکی
7. معرفی شریک سرمایه گذار به مالکین
8. ارائه گزارش های عملکردی و برنامه ای به دستگاه های نظارتی متبوع