شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

مشاركت مردم اصل مهم در ساماندهي بافت‌ فرسوده

مدير عامل شركت عمران و مسكن‌سازان استان فارس معتقد است بدون توجه به اصل مشاركت و همراهي مردم، بهسازي و ساماندهي سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي و مناطق بافت‌ فرسوده شهرها نتيجه بخش نبوده و تاثيرات مثبتي به همراه ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، محمودرضا طالبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران به تشريح فعاليت‌هاي انجام شده در ساماندهي سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي و بافت فرسوده شيراز پرداخت و گفت: ساماندهي اين محله‌ها براي سكونت افراد انجام مي‌شود، اگر ساكنان در اين محلات نباشند، ساماندهي معني پيدا نمي‌كند.
طالبان با يادآوري اينكه حاشيه‌نشيني و تغيير بافت جمعيتي در مناطق فرسوده و قديمي كلان‌شهري همچون شيراز بر جنبه‌هاي مختلف زندگي شهري داشته و دارد، گفت: موضوع تفاوت قايل بودن در سطح فرهنگ‌ها نيست، موضوع اختلاف فرهنگي موجود است كه باعث بروز مشكلاتي شده و مي‌شود.
وي ساماندهی بافت‌های فرسوده را نیازمند کار فرهنگی بسيار وسيع و عميق دانست و گفت:‌ تنها با اقدامات فرهنگي و اجتماعي و عملياتي كردن برنامه‌ها با مشاركت مردم مي‌توان تاثیرات منفی حاشیه‌نشینی را به اثرات مثبت تبدیل کرد.
طالبان مشاركت مردم  را لازمه رونق بافت‌هاي فرسوده و محلات حاشيه‌اي شهر بيان و در عين حال خاطرنشان كرد: اين مشاركت و جلب آن نيز به‌تنهايي كارايي ندارد بنابراين بايد دستگاه‌هاي فرهنگي وارد ميدان شده و با استفاده از بستري كه وجود دارد، فعاليت‌هايي را منطبق با نيازها و ضرورت‌ها، اجرايي كنند.
وی با يادآوري اينكه انجام عمليات عمراني صرف در سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي زمينه ارتقا اين مناطق و رفع مشكلات را فراهم نخواهد كرد، گفت: با انجام فعاليت‌هاي عمراني حتي در سطح عالي نمي‌توان ضرورت‌هاي فرهنگي را در جامعه ساكن در اين مناطق، ايجاد و مشكلات موجود را رفع كرد، همراه با هر اقدام عمراني بايد موضوعات فرهنگي و اجتماعي به‌خوبي ديده شده و دنبال شود.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در محله‌هاي شهرك سعدي و سهل‌آباد دفتري تحت عنوان خانه محله‌راه‌اندازي شده است، گفت: اين دفتر اقداماتي را با همكاري دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و عمراني ساماندهي و اجرا كرده و نكته جالب در اجراي اين طرح، همراهي خوب سازمان‌ها و مردم است.
طالبان گفت: به‌عنوان مثال در سهل‌آباد، با همکاری دستگاه‌های مختلف و برنامه‌های آموزشی شاهد اتفاقات بسیار خوبی بوده‌ایم كه مشاركت مردم در كارگاه‌هاي آموزشي فرهنگي و اجتماعي، كارگاه‌هاي آموزش شغل و حرفه و همراهي مطلوب در فراهم كردن بستري براي ساماندهي عمراني محله از آن جمله است.
وي با بيان اينكه در اين محله كه از محلات كمتر برخوردار محسوب مي‌شود، فردي 750 متر زمين براي تداوم فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي اهدا كرده است، گفت: در اين محله شاهد هستيم كه به‌تدريج برخي مسايل منفي ناشي از حاشيه نشيني، آرام آرام جاي خود را به اثرات مثبت مي‌دهد.
طالبان همچنين از راه‌اندازي دفتر خانه محله در چوگيا خبرداد و با اشاره به همراهي خوب مردم در تداوم فعاليت‌هاي اين دفتر، گفت: هدف از راه‌اندازي خانه محله، ساختن مكاني براي ايجاد و توسعه احساس آرامش در ساكنان يك محله است، به‌گونه‌اي كه آرام آرام ساكنان خود توسعه دهنده اين آرامش باشند.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top