شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

توسعه مسکن در حواشی شهرها،تولید بافت فرسوده است

قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در خصوص بافت های فرسوده گفت: شخصاً اعتقادی به فرسودگی این بافت ها ندارم چرا که همین واژه خود بار منفی و انزوای بسیاری دارد، بافت های ما دارای هویت و ساختار معنی دار سکونتگاهی هستند و حوزه پر نفوذ اجتماعی است که به اعتقاد من نبایستی به آن بافت فرسوده گفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ، قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس  اظهار داشت: من به این بافت می گویم بافت قدیمی؛ چون بافت قدیمی تعریفش قدمت، ساختار اصلی و هویت است بنابر این با عنوان بافت فرسوده،خودمان اطلاق می کنیم که اینجا دیگر محل سکونت نیست زیرا هر چیز فرسوده را باید دور انداخت و یا کنار گذاشت. دلیل این کنار گذاشتن هم غیر قابل استفاده بودن آن چیز فرسوده است اما بافت های ما فرسوده و غیر قابل استفاده نیستند این بافت ها قدیمی و سرشار از پتانسیل هستند و باید آنها را حفظ کرد.(به شخصه از این به بعد این مناطق را بافت های قدیمی عنوانه خواهم کرد)

وی افزود: در خصوص تولید مسکن در این بافت ها، در کلانشهری مثل شیراز که قدمتی بسیار زیاد دارد و دارای هویت مدنی، دینی، تاریخی و با سطح بسیار گسترده ای که در شهر شیراز با آن مواجه هستیم به عنوان بافت قدیمی، معتقدم باید اینجا به اصل خود برگردد. توسعه مسکن در حواشی با نگاه قیمت پایین،خود به نوعی ساخت و تولید بافت فرسوده است.

عشایری خاطر نشان ساخت :کشاندن مردم به حاشیه شهرها به علت قیمت پایینی که مناطق حاشیه ای دارند، در آینده ای نه چندان دور این مناطق را به بافت های فرسوده تبدیل خواهدا کرد.اینجا دیگر باید اصطلاح بافت فرسوده را به کار برد چرا که کشاندن مردم به حاشیه شهرها آن هم به علتی ساختاری که از مواد دارای حداقل استاندارد می باشد، تنها تولید بافت فرسوده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس  اظهار داشت: پس نگاه ما بایستی به سمت درون و مرکز شهر یا همان بافت های قدیمی باشد. برای همین قضیه من هم اعتقاد دارم نگاه مان را باید متمرکز کنیم به این مناطق با هویت و اصیل شهری.در شهر شیراز، اطراف حرم حضرت شاهچراغ(ع)، حدود 360 هکتار بافت قدیمی تعریف شده که اولویت مان باید آنجا باشد.

مهندس هوشنگ عشایری ادامه داد: اعتقادمان این است که بایستی برای رفع این مشکل به اصطلاح فرسودگی، توسعه را از مرز بیرونی بافت قدیمی و بافت جدید شروع کنیم و برویم به سمت مرکز سقل این بافت قدیمی.در شیراز به علت وجود حرم در مرکز سقل این بافت قدیمی، یک طرح توسعه در 57 هکتار از این بافت را شروع کرده ایم.

او اضافه کرد: این نقطه مرکز سقل حرم است با ساختار مذهبی و فرهنگی و گردشگری دارد.ما حوزه نفوذ سکونتگاهی اتمان را از آنجا شروع می کنیم تا هویت این منطقه را برگردانیم.

عشایری هم چنین گفت: من پیشنهاد و نظرم این است که بایستی از ضلع بیرونی شروع کرد(خوب البته خیلی ها اعتقاد دارند که باید از درون شروع کرد).از نقطه مرزی باید شروع کرد و عرصه را برای کسانی که هویت این مناطق را زیر سئوال برده اند تنگ کرد و یواش یواش از این مناطق بیرون برد تا در نهایت این مناطق را ترک کنند.

وی با بیان اینکه، این موضوع می تواند راهکار مناسبی باشد خاطرنشان ساخت: خوشبختانه نگاه وزیر راه و شهرسازی به این سمت و سو بیشتر است؛ اما برای تحقق این موضوع معتقدم دولت نباید خود به صورت مستقیم ورود پیدا کند.دولت و شهرداری به کمک هم بایستی زمینه توسعه اینجا را فراهم کند و ابزارهای تشویقی را گسترش دهد.

قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس  یاد آور ساخت: دولت به جای اینکه چندین میلیون هزینه کند برای خدمات روبنایی و زیر بنایی جاهایی مثل شهرک های جدید الحداث اطراف کلانشهرها مثل شهرک مهر امام رضا(ع)، این هزینه را بیاورد به عنوان یک ابزار تشویقی در بافت های قدیمی واگذار تا خانواده های بسیاری را مشمول این تسهیلات کند، که این خود کمک بسیاری به مردم می کند و هم بافت قدیمی نیز اصالت اش حفظ می شود.

وی گفت: خوشبختانه اخیرا طرح بافت قدیمی انگیزه بسیاری برای مردم برای تغییر ایجاد خواهد کرد و حساسیت کمتری در طرح جدید نسبت به حرایم اماکن تاریخی کمتر است.

عشایری در پایانه با بیان اینکه کار را بایستی به خود مردم واگذار کرد اضافه کرد:به شرط اینکه  ما و شهرداری در کنار هم بتوانیم ابزار های تشویقی را برای توسعه در بافت ارائه دهیم.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top