جمعه 7 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

ساخت خانه محله به عنوان یک نهاد اجتماعی در شیراز می باشد

دومین نشست تخصصی از اولین محور سلسله­ نشست­های موضوعی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در روز یکشنبه 4 خرداد ماه 93 در محل سالن اجتماعات شرکت مادر تشکیل شد.

 

دومین نشست تخصصی از اولین محور سلسله­ نشست­های موضوعی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در روز یکشنبه 4 خرداد ماه 93 در محل سالن اجتماعات شرکت مادر تشکیل شد.

در ابتدای این نشست که با عنوان «تجربه های موفق اجرایی در سکونتگاه­های غیررسمی خانه محله شیراز» تشکیل شد.آقای طالبان و خانم نژداغی به بیان تجربه خانه محله شیراز پرداختند و به بیان اقدامات توانمندسازی شهر شیراز، ساخت خانه محله به عنوان یک نهاد اجتماعی، رابطه دستگاه­های دولتی با خانه محله و دلایل موفقیت­ آمیز بودن تجربه خانه محله در شیراز پرداختند.سپس پرسش و پاسخ با مشارکت حضار شکل گرفت که در آن به جایگاه قانونی و نحوه   راه­ ا ندازی خانه محله، نحوه تصمیم­گیری و دخالت ارگان­های دولتی در تصمیم­ گیری­ها،آسیپ پذیری  این­گونه اقدامات با تغییر مدیریت و ... اشاره شد.

در ادامه دکتر پیران ضمن مثبت دانستن تاکید بر نرم­ افزار به جای سخت ­افزار در هر دو پروژه، به تغییر زبان و ذهنیت و چارچوب نظری در نگاه به موضوعات و رابطه با مردم تاکید کرده و اشاره کردند که این­گونه نهادهای واسط باید در ادامه کار به تدریج کم­ نقش ­تر و کمرنگ ­تر گردند.

همچنین دکتر شیخی به عنوان یکی از اعضای پنل ضمن تاکید بر حضور تمامی مردم در پروژه ­ها، به زمان کم جلسه برای بررسی دقیق دو پروژه اشاره نمودند. همچنین دکتر فهیمی به عنوان دیگر عضو پنل و نماینده مشاور توضیح دادند که مشاور تعبیر «کنسول محله» را به جای خانه محله به کار برده بود تا بر نهاد اجتماعی محله تاکید شده و این نهاد را             مکا ن محور نکند.

در انتها نیز دبیر علمی جلسه، آقای دکتر صرافی با اشاره به این­که قریب به 15 میلیون نفر در شهرهای ایران بدون کمک دولت خانه ­سازی کرده و زندگی کرده ­اند، تاکید کردند که دولت نباید نقش پدرسالارانه توزیع درآمدهای نفتی را داشته باشد. ایشان اشاره کردند که با این­که فقر شهری مساله­ ای ساختاری است، نباید به خاطر پرداختن به مسائل کلان، مسائل جزء را فراموش کرد و منتظر ماند تا همه مشکلات در سطح کلان حل شود.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top