جمعه 31 فروردین 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

ساکنان گذشته بافت تاریخی راباید بازگرداند:

 به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ومسکن سازان استان فارس :نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با رئیس اداره بافت های فرسوده شهری راه و شهرسازی فارس و نائب رئیس شورای شهر شیراز گفت: تنها راه نجات بافت تاریخ ایران بازگشت ساکنین به این منطقه است.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ومسکن سازان استان فارس :نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با رئیس اداره بافت های فرسوده شهری راه و شهرسازی فارس و نائب رئیس شورای شهر شیراز گفت: تنها راه نجات بافت تاریخ ایران بازگشت ساکنین به این منطقه است.

 

سیامک مقدم با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز بسیار متفاوت با دیگر نقاط کشور است، افزود: آنچه که باید مد نظر قرار داده  شود توجه مردم به این بافت است باید حضور و زندگی را به این بافت بازگرداند که برای رسیدن به این مهم باید دلیلی مناسبی برای مردم ایجاد کرد. حضور و استفاده از توان مردم می تواند موفقیت های بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد که در این راستا باید بحث آموزش را برای مردم برنامه ریزی کرد

 

نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران با بیان اینکه بخش اسکان بشر سازمان ملل نمی تواند به طور مستقیم وارد کار اجرایی شود افزود: با همکاری دیگر دستگاه های دولتی می توانیم فعالیت های گسترده ای را انجام دهیم.

: آنچه که این دفتر اجرایی می کند آموزش مردم و برنامه ریزی است که سپس در یک چهار چوب قانونی از آنها استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ما باید برای مردم ایجاد ظرفیت کنیم، گفت: این طرح را در هفت کشور مختلف انجام داده ایم و شاهد موفقیت هایی نیز بودیم اما جای خوشحالی است که در شیراز نگاه ها به بافت تاریخ از قبل بوده است.

مقدم تصریح کرد: زمانیکه پای یک سازمان وابسته به سازمان ملل مطرح باشد کارها باید با برنامه ریزی و شفافیت انجام می شود و باید از این ظرفیت مهم استفاده شود به خصوص اینکه خود من یک ایرانی هستم وامروز این توانایی در ایران وجود دارد و ظرفیت حضور من ایرانی در این مجموعه نیز باید باعث توسعه و پیشرفت بافت تاریخی ایران و شیراز باشد.

مقدم در خصوص اسکان بشر سازمان ملل نیز تاکید کرد: هفت اولویت برای این مجموعه در نظر گرفته شده که شامل کاهش بلایا، مسکن، برنامه ریزی و عمران شهری، اقتصاد شهری، خدمات شهری و شبکه جهانی زمین است. از من خواسته شده که نه تنها در ایران فعالیت داشته باشم بلکه در منطقه نیز فعال شوم اما آنچه که برای من مهم و قابل اهمیت است توجه به شهر های ایران، نوسازی و استفاده از بافت تاریخی ایران است.

نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران یادآور شد: شاید بخش اسکان بشر سازمان در جهان به اندازه دیگر بخش های این سازمان معرفی شده نباشد که این نیز به دلیل تخصصی بودن فعالیت های ما است ضمن اینکه اولین حضور ما در ایران به زمان زمین لرزه منجیل باز می گردگفت در آن موقع با کمک بنیاد مسکن کارهای مختلفی را انجام دادیم.

ایشان با اشاره به بازدید از آرامگاه سیبویه ،گفت: جای تاسف است که این محل تعطیل شده و از توان مردمی برای استفاده مطلوب از این مجموعه استفاده نمی شود.

 

 

طالبان در این نشست  گفت :در بحث خدمات نوسازی نیز تا به امروز 9 دفتر در 200 هکتار بافت فرسوده شیراز راه اندازی شده که با مشارکت مردم فعالیت های مناسبی انجام گردید که نگاه جدیدی به بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی شیراز به وجود آمد وخوشبختانه مردم و مسئولین نیز در این مسیر همکاری لازم را با ما داشتند.

طالبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربیات شرکت عمران وبهسازی شهری ایران در بحث احداث دفاتر خدمات تسهیلگری اضافه کرد: درشیراز دفتر تسهیلگری چوگیا به عنوان پایلوت اولین دفتر خدمات تسهیلگری بوده که با کمک بخش خصوصی و همچنین براساس تجربیات که در تهران وجود داشت درشهر شیراز به کمک شهرداری توانستیم ایرادات را برطرف کنیم و با تلاش همکاران درشیراز 8 دفتر دیگر تاسیس که هم اکنون درحال فعالیت می باشند.

به گزارش روابط  عمومی شرکت عمران ومسکن سازان استان فارس :محمود رضا طالبان نیز در دیدار با نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران افزود: از سال 89 بحث توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی در شیراز را آغاز کردیم که این مهمم در اولویت برنامه ها قرار دارد به نحوی که اولین خانه محله شیراز 4 سال پیش راه اندازه گردید.

 

 

وی تاکید کرد: ساخت مدرسه، کتابخانه و... از جمله کارهایی بود که در بافت و سکونتگاه های غیر رسمی انجام شده است.

رئیس دفتر بافت فرسوده راه و شهری استان فارس، گفت: با همکاری کمیته امداد امام(ره)واداره کل فنی وحرفه ای در بحث اشتغالزایی واقتصادی  سکونتگاه های غیر رسمی و همچنین ساکنین بافت فرسوده شیراز نیز کارهای بزرگی انجام شده است.

 

طالبان ادامه داد:توانمند سازی و سکونتگاههای غیررسمی از دیگر وظایف شرکت عمران وبهسازی می باشد که نمونه موردی آن می توان به سهل آباد اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان ساخت: مشکلات عدیده محلات حاشینه نشین با رویکرد خانه محله  که با کمک شهرداری وتشکیل هیات امنای  (مردم ، یاوران شورا و دستگاه های دولتی ) وتنظیم تفاهم نامه های متعددی که با کلیه سازمان ها از قبیل اداره فنی حرفه ای ، کمیته امداد، علوم پزشکی و... تشکیل شده است قابل حل می باشد.

مهندس محمودرضا طالبان در پایان اظهار داشت: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همه استان ها را موظف به ساخت خانه محله در مناطق حاشیه نشین نموده که شرکت عمران و مسکن سازان فارس در این خصوص پس از سهل آباد درمحله های سعدی ، مهدی آباد، شیخ علی چوپان ، شهرک بهار، ده پیاله و کوشک میدان ،  هفت محله اقدام به تاسیس خانه محله نموده است.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top