پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

تسهیلات صندوق پس‌اندازمسکن یکم با فرایند بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد همراستا می‌شود

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با بیان این‌که

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف با بیان این‌که در جلسه امروز موارد هماهنگی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های حاضر در ستاد ملی بازآفرینی بررسی شد به کیفیت نازل زندگی در محلات ناکارآمد شهری اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند و در فقر شهری به سر می‌برند. دولت و مقامات باید به این اقشار توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با مهم دانستن موضوع کیفیت زندگی شهری ادامه داد: محلات نابسامان شهری به چهار بافت فرسوده تاریخی، غیر رسمی و روستایی شهر‌شده تقسیم می‌شوند و باید یک به یک این بافت‌ها مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال در بافت‌های روستایی که تبدیل به شهر شده‌اند بر سر ساخت‌وساز مشکل جدی با شهرداری‌ها وجود دارد. همچنین بافت‌های تاریخی که هویت معنوی و اجتماعی شهرها هستند به سازمان میراث فرهنگی هم مرتبط می‌شوند. بحث ما این است که چگونه می‌توان به تک تک این بافت‌ها توجه کرد.

 دکترآخوندی با انتقاد از این تصور که احیای بافت‌های نابسامان با امحای این بافت‌ها امکان‌پذیر است گفت: این تصور بیهوده است چون انسان‌ها در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری کلی در نظام مدیریت شهری ایران گفت: ستادهای بازآفرینی ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده است و در این ستادها می‌توانیم از نیرو و امکانات شهرداری‌ها، بخش خصوصی و مردم استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند احداث بیمارستان، راه یا پروژه‌های مختلف عمران شهری را به تنهایی به پیش ببرد ولی در این ستاد قرار است به جای این‌که وزارتخانه‌ای عمل کنیم همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را به ستاد ببریم تا با هماهنگی بیشتری سیاست‌های بازآفرینی شهری را اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تغییر رویکرد و نگاه ستاد بازآفرینی شهری به تغییر نظام مدیریت شهری از اداری به محله‌محوری خاطر نشان کرد: محله یک ویژگی مهم دارد و آن وجود انسان و روابط اجتماعی مختلف در آن است. ضمن این‌که در این رویکرد جدید قرار است شوراهای اسلامی شهرها و شوراهای محلی و بخش خصوصی را درگیر کنیم و دولت ناظر این نهادها باشد. این همان استراتژی نظام مبنی بر واگذاری کارها به مردم است.

وی کمیته‌های موجود در ستاد را یادآور شد و گفت: «کمیته حقوقی» مسائل حقوقی املاک و محله‌ها و مشکلات مردم را بررسی می‌کند. «کمیته کالبدی» بر بررسی کلی بافت‌ها و تک‌تک محله‌ها می‌پردازد. «کمیته اقتصادی» بحث آموزش حرفه به مردم و توانمندسازی اقتصادی آن‌ها را پیگیری می‌کند. «کمیته اجتماعی» نیز در زمینه همکاری‌های اجتماعی، انضباط اجتماعی و امنیت محله‌ها فعالیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه موفق نوسازی بافت ناکارآمد در شهرهای مشهد، یزد، سنندج و بندرعباس که با همکاری دولت، مردم به خصوص زنان ساکن بافت‌های ناکارآمد و با همیاری شهرداری توانستند بخش عمده‌ای از محلات این شهر را ساماندهی کنند افزود: در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز ستادهای بازآفرینی تشکیل شده و قرار است بودجه وزارتخانه به تناسب در این ستادها تقسیم شود. همچنین وام مسکن و صندوق پس‌انداز مسکن یکم را نیز با بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد همراستا می‌کنیم تا این بودجه‌ها در جهت بازآفرینی شهری هم راستا شوند.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top