شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

توانمندسازی بحث جدیدی نیست و ما باید بیشتر به سمت توان افزایی پیش برویم

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ومسکن سازان فارس :نشست اول  از  دفتر ششم سلسله نشست های موضوعی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی ایران با محور بررسی ساختار  نهاد توسعه محله در راستای بازآفرینی شهری ساعت 14 روز  دوشنبه 5 مرداد در سالن اجتماعات شرکت مادر برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ومسکن سازان فارس :نشست اول  از  دفتر ششم سلسله نشست های موضوعی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی ایران با محور بررسی ساختار  نهاد توسعه محله در راستای بازآفرینی شهری ساعت 14 روز  دوشنبه 5 مرداد در سالن اجتماعات شرکت مادر برگزار شد .

نشست اول این دوره از سلسله به بررسی تجارب خانه محله های شیراز ، شیخ علی چوپان و دفاتر سهل آباد اختصاص یافت و سخنرانان آن ها خانم ها زهرا دیانت ، نجمه چاره ونسترن نژداغی,بودند .

همچنین آقایان دکتر حسین فهیمی زاده و دکتر غلامرضا شیخ به عنوان پنل و آقای مهندس روستا به عنوان دبیر  علمی در این نشست حضور داشتند .

در ابتدای این نشست جناب آقای مهندس روستا به بیان مقدمه ای در خصوص نهاد توسعه محله پرداخت . و تاکید کرد انگیزه های مشارکت مردمی در گرو اقدامات صورت گرفته در خانه های محله می باشد .

پس از آن خانم دیانت ، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح بازآفرینی پایدار محله سهل آباد شیراز ارئه کردند در ابتدا ایشان  با  ارائه تعریفی از محدوده های هدف در طرح بازآفرینی پایدار ، به بیان مسائل و مشکلات محدوده های هدف در طرح های بازآفرینی پایدار پرداختند .

شاخصه های تعیین محلات هدف در طرح بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف شیراز ( سهل آباد ) اهداف کلان طرح بازآ،رینی پایدار محدوده ها و محلات هدف  که از اهداف کلان سند ملی می باشد را پوشش می دهد را مطرح کردند .

اهداف عملیاتی طرح بازآفرینی محدوده ها و فرآیند اقدامات طرح بازآفرینی را هنوان کردند که با تدوین مصوبات هیات امنا و الویت بندی محلات و تهیه طرح توانمندی سازی منجر به شناخت محله و رسیدن به طرح اجرایی می شده است .

فرآیند اقدامات  طرح بازآفرینی پایدار محدوده ها و محلات هدف شیراز عبارتند از : انتخاب محله پایلوت  سهل آباد ، سعدی ، مهدی آباد  و ارائه خدمات اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجرای پروژه های محرکه توسعه  سپس به معرفی اعضای هیات امنا و شرح وظایف آنها پرداخت و دلایل تاسیس خانه محله به عنوان نهاد  اجتماعی مطرح کرد و خانه را عامل هویت بخش وحدت بخش در جهت جلب مشارکت مردم معرفی کرد .

هدف از اجرای این طرح را ارتقای کیفیت زندگی با اعتماد سازی ، ظرفیت سازی و توانمند سازی مطرح کرد . تشکیل منظم جلسات هیات امنا در خانه محله ها همچنین جلساتی با حضور یاوران شورای محله را از اقدامات مهم خانه محله ها عنوان کرد .

راه اندازی صندوق وام قرض الحسنه محله سهل آباد با مشارکت اهالی با کارمزد دو درصد از دیگر اتفاقات در خانه محله می باشد که با استقبال زیادی صورت گرفته است احداث درمانگاه توسط خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز و احداث  فضای  سبز و پارک محله ای سهل آباد .

اجرای طرح خانه تکانی محله قبل از نوروز شکل گرفت که قسمتی زیادی از محله با مشارکت خود مردم صورت گرفت . ارائه آموزش های کمک های اولیه در شب های قدر جهت خدمات رسانی به مردم ، اهدا زمین توسط خیر محلی ( آقای مرزبان ) به خانه محله جهت ساخت مرکز  درمانی سهل آباد به متراژ 700 متر مربع . افطاری در ماه مبارک رمضان با مشارکت اهالی محل به نیازمندان ، شرکت اهالی محل در پیاده روی همگانی با هماهنگی خانه محله و شهرداری ، احداث زورخانه شهدای سهل آباد  با همکاری شهرداری و شرکت عمران  و مسکن سازان فارس ، برگزاری تورهای گردشگری در زمینه شور ونشاط در مردم ، تشکیل گروه سرود و تئاتر در جوانان محله ، سازمانهای مردم نهاد و فعال محلی که همکاری خوبی  با خانه های محلی دارند ( کارهای مهارتی و ایجاد اشتغال و ...) تشکل های فعال محله با مشارکت مردمی ( قرآن و عترت ، نام آوران محله ، ورزش و تندرستی ، هنر و ادبیات ، همیاران محله و ...) ، اقدامات اجتماعی و فرهنگی ( برگزاری جشن های مردمی ، برنامه های ویژه کودکان  ونوجوانان ، اقدامات مدیریت پسماند شهرداری در قالب برگزاری دوره های آموزشی ، مشاوره های فردی و گروهی ، خانوادگی و حقوقی ، اداره کل بهزیستی اقدام به تاسیس پایگاه خدمات اجتماعی  سهل آباد کرد .

برگزاری آموزش های هنری ، بهداشت ، پیشگیری از مواد مخدر ، اقدامات حرفه آموزی جهت توانمندی افراد با توجه به پتانسیل های افراد . ( بافندگی ، پرورش قارچ ، خیاطی و ...) در زمینه اشتغال و رفع نیاز آنها و برگزاری نمایشگاه ی دست آورده های خانه محلات با همکاری شهرداری در شیراز .

اقدامات کالبدی در محله سهل آباد از جمله احداث خانه محله ، درمانگاه ، احداث مدرسه راهنمایی 9 کلاسه سهل آباد ، تکمیل ورزشگاه شهید طباطبایی ، آسفالت معابر و ...) .

سپس خانم چاره با سپاس از خانم دیانت ، به بیان تجارب و اقدامات توانمند سازی خانه های شیخ علی چوپان راجع به حاشیه نشینی ، بیان تجارب و اقدامات توانمندسازی خانه محله شیخ علی چوپان در سال 1393 پرداخت . نخست به بیان دارایی های خانوار در سکونتگاههای غیر رسمی پرداخت و عنوان کرد نگاه ما به محله دارای مبناست نه نیاز مبنا .

ایشان به معرفی نام آوران محله در راستای الگوسازی برای نسل جوان و پرهیز از الگوپذیری از افراد با شخصیت منفی پرداخت .

خانه  محله شیخ علی چوپان با بوجود آوردن گروه های داوطلبانه سعی کرده است بر اساس نیازهای محله ، مشکلات محله را حل کند .

. دکتر شیخ تصریح کرد امروزه شاهد دو نمونه ای بودیم که نشان داد اگر به مردم اعتماد شود ، خرد اجتماعی محلی می تواند به نتیجه مطلوب برسد .

دکتر روستا در جمع بندی پایانی نشست اظهار داشت :

·         بحث  ایجاد نهاد اجتماعی یا خانه محله  در شیراز از دل مطالعات بیرون آمد

·         مسئله ، مسئله کالبدی نیست باید تمام تعاریفی  را که در مقیاس کالبد ی  می کنیم باید به این بیندیشیم که  این فیزیک چه جریان یا فرآیند اقتصادی ، اجتماعی درون آن می خواهد شکل بگیرد .

·         در این محدوده ها مسئله دو حالت دارد  1) اعتتماد مردم نسبت به  نظام مدیریت و دستگاههای مدیریت شهری 2) نگاه و رویکرد دستگاههای شهری به مردم

·         توانمند سازی فرآیندی نامتناهی و تمام ناشدنی است که  گاه می تواند پول ، مکان ، انسان و .... باشد

·         در این فرآیند یک هویت یابی مجدد  داریم که این هویت نباید عاریتی و گرته برداری شده باشد که این در توانمدسازی حائز اهمیت است .

·          اساسا هر اتفاق که بخواهد در حوزه تسهیل گری بیفتد و خلق مدیریتهای میانی توجه و تبیین چهار مولفه است : 1)خانواده 2) جامعه 3) دولت 4) زمان

·         بحث حقوق شهروندی و مسئولیت پذیری مدنی

·         در تجارب پروژه های توانمندسازی به عنوان تجربه موفق نیم به جای منافع فردی منافع گروهی توجه شده است .

·         با همان ویژگی و ساختار مدیریت شهری باید به سمت ایجاد سازمانها و نهادهای افقی در مقیاس محله حرکت کنیم تجربه به مانشان داده است که نهاد یا سازمانهای عمودی مدیریت که از سطح محلی و ملی  شروع می شود در ارتباط با مسائل اجتماعی   ناکارآمد بودند و آنچه که به عنوان رویکرد هویتی و رویکرد ارتقای زندگی مطرح هستند .

·         تکثر خانه های محله اتفاق خوبی نیست .

·         توانمندسازی بحث جدیدی نیست و ما باید بیشتر به سمت توان افزایی پیش برویم .

در پایان جلسه  پرسش و پاسخ انجام شد و سخنرانان به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ گفتند .

 

 



طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top