سه شنبه 28 فروردین 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

اجرای طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی باعث انسجام دستگاه‌های مجری می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضمن الزامی دانستن تشکیل قانونی برای حمایت از مرمت بافت‌های تاریخ - فرهنگی این امر را باعث انسجام دستگاه‌های مجری دانست.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضمن الزامی دانستن تشکیل قانونی برای حمایت از مرمت بافت‌های تاریخ - فرهنگی این امر را باعث انسجام دستگاه‌های مجری دانست.

 به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از دکتر محمدسعید ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی ـ فرهنگی که به همت جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مطرح شد گفت: این طرح به دلیل خلاء‌های موجود در بحث بازآفرینی و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی آغاز شده و مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح همچنان نیازمند بررسی جامعه متخصصان و ایجاد تغییراتی است گفت: با توجه به محتوای با ارزش این ایده، اگر این طرح تبدیل به قانون شده و به طور کامل به اجرا درآید بدون شک باعث انسجام و نظام‌مند شدن دستگاه‌های مجری در این حوزه می‌شود. درحال حاضر هریک از سازمان‌های متولی (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گزدشگری، شهرداری و ...) با کمک یک شیوه، سیاست و ابزار مختص خود در حال فعالیت هستند که قطعا باعث ناکارآمدی اقدامات انجام شده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره ادامه داد: این قانون در مرحله اول در عین حال که باعث هم‌راستا شدن اهداف سازمان‌های متولی می‌شود، این دستگاه‌ها را موظف می‌کند تا بخشی از اعتبار خود را به بخش بازآفرینی و مرمت این بافت‌ها اختصاص دهند.

دکتر ایزدی افزود: طرح مذکور در مرحله دوم باعث جلوگیری از بروز فجایعی می‌شود که هم‌اکنون در کشور به صورت گسترده‌ای قابل مشاهده است. خارج کردن اسم مالکان آثار تاریخی از فهرست آثار ملی کشور از سوی خودشان یکی از همین فجایع است که امروزه زیاد شاهد آن هستیم. ما باید قانونی محکم داشته باشیم تا نه تنها جلوی این امر را بگیرد بلکه درنهایت به ابزاری برای تسهیل امر بازآفرینی در کشور نیز تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان تأکید کرد: در این قانون باید سهمی به تسهیلات نوسازی، بهسازی، مرمت و همچنین تخفیف و بخشودگی‌ها اختصاص داده شده و در ادامه نیز تلاش بیشتری برای ایجاد هم‌اندیشی، ارتقای سطح کیفی اسناد و کمک به دوستانی که متولی این امر هستند به کار گرفته شود.

شایان ذکر است در بخشی از طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی ـ فرهنگی آمده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی  مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور ظرف مدت حداکثر دو سال پس از تصویب این قانون نسبت به تکمیل، تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی ـ فرهنگی کلیه شهرها و روستاهای تاریخی اقدام نماید.

 

 


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top