شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

55 میلیارد ریال برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی کشور لحاظ شد

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران  گفت: امسال اعتباری افزون بر 55 میلیارد ریال برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی کشور در نظر گرفته شده در حالی که این میزان در سال گذشته 120 میلیارد یال بود

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران  گفت: امسال اعتباری افزون بر 55 میلیارد ریال برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی کشور در نظر گرفته شده در حالی که این میزان در سال گذشته 120 میلیارد یال بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا،  نریمان مصطفایی روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: وضعیت حاشیه نشینی در کلان شهرها و مراکز استان های مختلف کشور چندان مطلوب نیست به طوری که سران سه قوه به این مساله اساسی ورود پیدا کرده و اقدام های لازم نیز در همین راستا در حال انجام است.

وی بیان کرد: افزون بر 77 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده که از این میزان تاکنون بیش از هشت هکتار ساماندهی شده است.

مصطفایی اظهار کرد: 974 سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی افزون بر شش میلیون نفر در کشور وجود دارد که پیش بینی می شود این میزان تا چند سال آینده به 11 تا 13 میلیون نفر برسد.

وی عنوان کرد: سند ملی راهبردی بهسازی، توانمندسازی و احیای بافت های فرسوده کشور در سال 93 به تصویب هیات دولت رسید.

مصطفایی ابراز داشت: در سند قبلی تنها حاشیه شهرها مورد توجه قرار گرفته بود در حالی که در سند جدید بافت های فرسوده، بافت های تاریخی و بافت های روستایی نیز مدنظر است.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی افزود: دولت برای بهسازی بافت های فرسوده کشور تسهیلات بانکی در نظر گرفته که مبلغ آن در کلان شهرها 500 میلیون ریال، در شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر 400 میلیون ریال و در شهرهای کوچکتر نیز 300 میلیون ریال با نرخ سود 22 درصد و دوره بازپرداخت 15 ماهه خواهد بود.

مصطفایی گفت: از مهمترین اقدام های وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در کشور می توان به فعال شدن ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، جلب هر چه بیشتر همکاری دستگاه های مختلف اجرایی و مشارکت دادن روزافزون مردم اشاره کرد.

وی بیان کرد: شهر دوگنبدان به عنوان پایلوت و نمونه طرح مطالعات سکونتگاه های غیررسمی در کشور مصوب شده که با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

مصطفایی بدون اشاره به جمعیت، اظهار کرد: برای حدود سه هزار خانوار ساکن در بافت فرسوده شهر دوگنبدان برنامه ریزی های لازم انجام شده به طوری که به برخی از این خانوارها تسهیلات بانکی 300 میلیون ریالی برای بهسازی داده می شود و عده ای نیز باید جابه جا و در مکان دیگری استقرار یابند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: بحث های کلی در زمینه بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و معضل حاشیه نشینی در شهرهای استان از طریق ملی پیگیری شود.

سید موسی خادمی افزود: علاوه بر یاسوج و دوگنبدان باید بافت فرسوده شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه نیز در سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده بررسی و مورد مطالعه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نشست های ستاد بازآفرینی شهری پایدار کهگیلویه و بویراحمد به طور منظم و مستمر تشکیل شده و موضوع بافت فرسوده در این استان نیز بیش از پیش جدی گرفته شود.

خادمی اظهار کرد: در ساماندهی بافت های فرسوده نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله در شهر دهدشت نباید بافت های تاریخی دچار آسیب شود و در مطالعات و بررسی ها همواره این امر مهم مدنظر باشد.

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top