شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

وام ۴ درصدی بافت فرسوده در گرو پرداخت یارانه سهم دولت

تاریخ انتشار:1395/10/2

بانک مسکن وسازمان نوسازی شهر تهران در برنامه تیتر امشب توافق کردند که از اول دی ماه وام بافت های فرسوده با بهره ۴ درصد پرداخت شود، درصورتیکه دولت یارانه لازم را بپردازد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، فتح الهی مدیرعامل سازمان نوسازی و شهرسازی  تهران گفت: چند ماهی است آمادگی داریم سهم 5 درصد از بهره 18 درصدی وام را به حساب بانک مسکن واریز کنیم و می توانیم از فردا در اولین روز دی ماه 1395 به حساب بانک مسکن واریز کنیم اما قاسمی مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: علاوه بر سهم شهرداری، دولت نیز باید 9 درصد یارانه را به حساب بانک مرکزی واریز کند که تاکنون واریز نشده است.

بانک مسکن وسازمان نوسازی شهر تهران در برنامه تیتر امشب توافق کردند که از اول دی ماه وام بافت های فرسوده با بهره ۴ درصد پرداخت شود، درصورتیکه دولت یارانه لازم را بپردازد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، فتح الهی مدیرعامل سازمان نوسازی و شهرسازی  تهران گفت: چند ماهی است آمادگی داریم سهم 5 درصد از بهره 18 درصدی وام را به حساب بانک مسکن واریز کنیم و می توانیم از فردا در اولین روز دی ماه 1395 به حساب بانک مسکن واریز کنیم اما قاسمی مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: علاوه بر سهم شهرداری، دولت نیز باید 9 درصد یارانه را به حساب بانک مرکزی واریز کند که تاکنون واریز نشده است.

 

 دکتر فتح الهی گفت: ستاد ملی بازآفرینی کشور با این نگاه راه اندازی شد و تعامل خوبی میان مدیریت شهری و دولت اتفاق افتاد و ستاد بازآفرینی شهر تهران هم در جهت عملیاتی کردن این سیاست با مسئولیت شهرداری تهران و دبیری سازمان نوسازی شهر تهران شکل گرفت و 32 دستگاه در این زمینه انجام وظیفه می کنند.

دبیر ستادبازآفرینی پایدارکلان شهر تهران افزود:نوسازی محلات هدف  که در حقیقت بافت فرسوده است نیازمند این است که بازسازی و نوسازی تغییر کند. وی افزود: تعامل خوبی بین مدیریت شهری و دولت اتفاق افتاده است. 32 دستگاه درمدیریت نوسازی بافت های فرسوده انجام وظیفه می کنند تا مردم بتوانند به میانگین سرانه شهری دسترسی داشته باشند و زندگی خوبی را تجربه کنند. وی گفت: در نوسازی بافت فرسوده دو نوع عملیات انجام می شود یکی در تهران که 5 درصد مساحت شامل 205 هزار پلاک سهم مردم دربافت فرسوده است که 15درصد جمعیت است و بخش دیگر از نوسازی مربوط به سرانه ها و خدمات عمومی شامل آب، برق، گاز، فضای سبز، آتش نشانی، فضاهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی است که مسئولیت آن با دستگاه های عمومی و اجرایی است.

دکتر فتح الهی در ادامه  افزود: در ابتدای سال جاری بسته تشویقی به تصویب رسید تا نوسازی تسهیل شود از جمله اینکه انشعبات رایگان که آب و فاضلاب شهر تهران 5 هزار سهمیه داشت که 4 هزار و 200 قرارداد را منعقد و انشعاب آب و فاضلاب را به صورت رایگان به مردم هدیه کرد و شرکت گاز هم از اول دی انشعابات رایگان را ارائه می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: هیئت وزیران در هشتم آبان 93 مصوب کرد تا سالانه 300 هزار واحد مسکونی در سطح کشور از منابع داخلی با معرفی شرکت عمران و بهسازی به متقاضیان وام داده شود.

دکتر فتح الهی ادامه داد: دولت مصوبه ای داشت که 9 تا 10 درصد سود بانک ها را به صورت یارانه پرداخت کند و شهرداری تهران هم با تصویب شورای شهر متعهد شد که 9 درصد این سود را بپردازد و این به تصویب ستاد ملی رسید و بانک موظف به اجرای آن شد اما تا کنون قراردادی مبتنی به این مصوبه به دست ما نرسیده است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران گفت: در تاریخ 13 شهریور امسال با معاونت وزیر راه و شهرسازی صورتجلسه ای امضاء کردیم که بر اساس آن سهم دولت، 9 درصد و سهم شهرداری 5 درصد و 4 درصد هم سهم مردم است و این موضوع باید در قراردادهای بانک ها و مردم قید شود.

مهندس فتح الهی افزود: وزارت راه و شهرسازی به مبلغ 15 میلیارد تومان سهم یارانه بافت های فرسوده تهران را در بانک مسکن ذخیره کرد اما هنوز از این سهم استفاده ای نکردیم.

وی اضافه کرد: 5 هزار و 847 مورد به بانک مسکن معرفی کردیم که از این تعداد حدود 2 هزار قرارداد با نرخ سود تسهیلات 18 درصد منعقد شده است و حتی یک واحد از یارانه دولت اعمال نشده است.

 مهندس فتح الهی گفت: پول یارانه شهرداری و دولت موجود است و بانک ها باید بر اساس سند کتبی آن را به دست مردم برسانند اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. فتح الهی همچنین گفت: تا پایان آذرامسال 47 درصد پروانه ها به صورت تجمیعی بوده است و این به علت بسته های تشویقی ما بوده است.

در ادامه قاسمی مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به اینکه 22 بانک در زمینه نوسازی بافت فرسوده متعهد ند درباره اجرایی نشدن این مصوبه گفت: بانک مسکن به عنوان متولی ساخت و ساز مسکن همواره از نوسازی بافت فرسوده حمایت کرده و مشارکت کرده است. سهمیه بانک مسکن 5 هزار واحد بود که داوطلبانه 55 هزار واحد را تقبل کرد. وی افزود: تا کنون با 18 هزار متقاضی قرار داد وام منعقد شده و 16 هزار واحد هم تسهیلات پرداخت شده است و علاوه براین در مسکن مهر نیزتسهیلات پرداخت کردیم. بانک مسکن 11 برابر آنچه بانک مرکزی وظیفه تعیین کرده مسئولیت تقبل کرده است چون تسهیلات از محل پرداخت سپرده هاست. وی افزود: جلسات متعددی ازجمله با اقای فتح الهی داشتیم، قرار شد که یارانه توسط دولت و سازمان نوسازی واریز شود بعد به حساب مشتری واریز کنیم تا نرخ 9 درصد محاسبه شود.

 مهندس فتح الهی با اشاره به مصوبات ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده گفت: هیئت وزیران در جلسه 93/8/8 پرداخت تسهیلات 300 هزار واحد مسکن را از محل پرداخت بانکها تصویب کرد، در تاریخ 94/11/11 طی نامه شرکت مادر تخصصی، کلیه امور متقاضی، معرفی و برای انجام آن خدمات نوسازی به شورای شهر موظف شد، در تاریخ 95/6/13 با معاون وزیر شهرسازی در صورت جلسه ای مقرر شد دولت 9 درصد و شهرداری هم 9 درصد را بپردازد و بانک در قرارداد قید کند که دولت 9 درصد را بپردازد.

قاسمی  مدیر اموراعتباری بانک مسکن گفت: براساس یارانه بافت فرسوده دولت متعهد شد که  این مبلغ را پرداخت کند در حالیکه بانک مسکن به  هجده هزار متقاضی وام پرداخت کرده اما یک ریال هم از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین نشده است و سهمیه وام تهران 2 هزار واحد و کل کشور 5 هزار بوده است که بانک مسکن 18 هزا واحد را پرداخت کرده است.

قاسمی بدون اشاره به ارتباط تسهیلات اعطایی بانک مسکن با وام مصوب بافت فرسوده گفت: بانک مسکن مشارکت خوبی با بافت فرسوده داشته و طبق دستور بانک مرکزی، نرخ سود براساس مصوبات شورای پول و اعتبار اعمال می شود. قاسمی افزود: می توان راهکاری پیدا کرد تا مشتری و متقاضی وام تشویق شوند که در بازسازی بافت فرسوده شرکت  کنند. اگر دولت یارانه را واریز کند بانک نیز قرارداد را 4 درصد می بندد.

قاسمی افزود: تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده برای تهران به ازای هر واحد 50 میلیون تومان، کلان شهرها 40 میلیون و بقیه شهرها 30 میلیون تومان پرداخت می شود.

 

 دکتر سعید اسلامی بیدگلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور دیگر مهمان این برنامه گفت: بنا بر مصوبه مقرر بود شهر تهران به عنوان پایلوت باشد و بانک مسکن هم در این پروژه پیشگام شد و از 50 هزار فقره وام 15 هزار عدد محقق شد اما نرخ 4 درصد اعمال نشده است.

 

 دکتر اسلامی با بیان اینکه آمار وزارت مسکن در ارایه تسهیلات 15 هزار فقره را نشان می دهد ولی آمار بانک مسکن 18 هزار است افزود: مشکل کمبود منابع داخلی بانک ها و دیگر عوامل درزمینه سرمایه گذاری باعث شد این مصوبه با موفقیت انجام نشود. 

 

او گفت: شروع این پروژه همزمان شد با تنگنای مالی بانک ها که نتوانستند این وجوه را تخصیص دهند و همچنین این موضوع همراه بود با کاهش نرخ سود بانک ها که موجب کندی پیشرفت در اجرای این پروژه شد.

 دکتر اسلامی با بیان اینکه در شهر تهران 5 هزار و 553 هکتار سکونت گاه غیر رسمی و 3 هزار و 720 هکتار بافت فرسوده داریم، گفت: مساحت و جمعیت  بافت های فرسوده افزایش یافته است بنابراین همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف را می طلبد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری کشور افزود: در طول سه دهه اخیر مساحت بافت های فرسوده و جمعیتی که در آن مناطق زندگی می کنند افزایش یافته است و در شهر تهران فقط 3720 هکتار بافت فرسوده داریم. او گفت: از عملکرد بانک های خصوصی در دادن تسهیلات گلایه داریم که در تعهد دولت مبنی بر نوسازی سالیانه 300 هزار واحد بافت فرسوده از سال 1393 تاکنون تنها 20 درصد از اهداف این مصوبه محقق شده است.

 دکتراسلامی بیدگلی افزود: بخشی از بافت های فرسوده شهری دارای سند مالکیت هستند و صاحبان آنها امکان دریافت از تسهیلات را دارند اما بخش اعظمی از بافت فرسوده فاقد سند مالکیت اند و توان دریافت تسهیلات را ندارند که بایستی توافق های لازم در این زمینه صورت گیرد. او گفت: اگر در بافت های فرسوده بعد از دریافت تسهیلات تجمیع صورت گیرد تخفیف هایی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه برنامه های ما باید به ارتقای کیفیت زندگی منجر شود، گفت: متاسفانه در سال های گذشته ارائه تسهیلات منجر به ارتقای کیفیت زندگی نشده است.

در پایان تیتر امشب فتح الهی دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران  با اشاره به زمان تصویب بودجه سال 96 درمجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری تهران 2 هزار و 400 میلیارد تومان در حدود 8 سال گذشته برای ارتقای زیر ساخت هزینه کرده است و از مجلس توقع داریم در بودجه از شهرداری حمایت بیشتری کنند.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top