پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

باید سالانه برای ۲۷۰ محله در کشور برنامه بازآفرینی شهری ارائه شود

تاریخ انتشار : 1396/02/20
بر طبق برنامه ششم توسعه تکلیف ستاد بازآفرینی کشور این است که سالانه در کشور باید برای ۲۷۰ محله برنامه بازآفرینی ارائه گردد و ۲۱ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی کشور برنامه تدوین و پروژه تعریف نمایند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بازدید از پروژه‌های مورد هدف بازآفرینی شهری شیراز گفت: رویکرد شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در سال‌های اخیر و دولت یازدهم از پروژه محوری به محله محوری تبدیل شده است.

وی افزود: در گذشته فعالیت‌هایی که انجام می‌دادیم تمرکز بر روی پروژه بود و چون رویکردمان پروژه محور بود بازخورد آن زیاد مطلوب نبود و تأثیر چندانی بر کیفیت زندگی مردم محله احساس نمی‌شد.

مهندس عشایری بیان کرد: وقتی که پروژه را محله محور تعریف کنیم دیگر رویکردمان ارتقاء کیفیت زندگی مردم محله است.

او اضافه کرد: خوشبختانه امسال که سال اول اجرای برنامه ششم توسعه است ۲۳۴ محله در کشور را در کنار ۲۱ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی ورود پیدا کردیم و یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع احداث ساختمان اعم از آموزشی، بهداشتی و درمانی، سالن ورزشی، خانه محله، کتابخانه و مجتمع‌های چند عملکردی و کلانتری و همچنین ۲ میلیون و پانصد هزار مترمربع فضای عمومی شهری اعم از کف سازی، ساخت پارک، پارک محله‌ای، پارک کودک و غیره در دستور کار امسال قرار دارد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص اعتبارات این پروژه‌ها گفت: سهم شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ۸۰۰ میلیارد تومان است و سهم شهرداری‌ها نیز ۸۰۰ میلیارد تومان است و آورده مابقی دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی که ۱۹ دستگاه هستند جمعاً ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار امیدواری کرد که با فعالیت‌های بسیار جدی که شروع شده و اعتبارات پیش‌بینی شده اقدامات چشمگیری در محلات مورد هدف انجام می‌پذیرد و در نهایت امیدواریم ارتقاء کمی و کیفی زندگی مردم محلات را شاهد باشیم.

وی اعتبار در نظر گرفته برای استان فارس و شهر شیراز به لحاظ حساسیت‌ها و گستردگی استان در محله‌های تاریخی و اینکه استان فارس از نظر موقعیت گردشگری جایگاه خاصی را دارا است. ۲۶۲ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۶ که از منابع بودجه عمومی دولت و ۱۴۰ میلیارد ریال بودجه از منابع داخلی شرکت عمران و بهسازی کشور به فارس اختصاص داده‌اند.

مهندس عشایری تصریح کرد: سهم استان فارس از سوی شرکت عمران و بهسازی و منابع دولتی را جمعاً مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ است که برای فعالیت‌های ساختمانی و فضای عمومی شهری و تهیه طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: پروژه زند به شیراز یکی از محلات هدف فارس و شیراز است و به دلیل موقعیت و حساسیت و اینکه این محل یکی از دوره‌های مختلف محله‌های قدیمی تاریخی است و دوره زندیه دارالحکومه و قلمرو اصلی شهر شیراز بوده و در گذشته دورتر به جهت حرم مطهر شاهچراغ نگاه ویژه‌ای به این محل بوده به یک طراحی توسط یک مشاور اکتفا نکردیم.

او متذکر شد: یک مسابقه به صورت بین‌المللی گذاشته شد و ابتدا ۶۴ مشاور بعد از فراخوان اعلام آمادگی کردند که صلاحیت ۱۶ مشاور تأیید و ۱۲ مشاور در این مسابقه بین‌المللی شرکت کردند و ارائه طرح نمودند.

عضو هیات مدیره عمران و بهسازی شهری ایران اظهار امیدواری کرد این مکان تاریخی و گردشگری ظرف ۲/۵ سال آینده به قابلیت اصلی خود که بازگردانده و بازآفرینی شود.

وی اضافه کرد: چهار آیتمی که در طراحی وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته، اول احیاء دروازه اصفهان که دروازه ورود مردم به شیراز بوده دوم مجموعه بازار وکیل به عنوان بدنه اجتماعی طرح و مرکز داد و ستد و کسب و کار و رونق است و اینکه جریان زندگی در آن وجود دارد سوم احیاء محله درب شازده که محله اصلی منطقه است و گونه‌ای دیده شده که ارتقاء کیفیت زندگی مردم را بالا برد؛ و چهارم احیاء مجموعه ارگ کریم‌خان و دیوان‌خانه و همچنین میدان توپخانه و باغ نظر که در قدیم در این منطقه وجود داشته است.

مهندس عشایری تصریح کرد: با توجه به اینکه این منطقه یکی از منطقه‌های گردشگری شهر شیراز است و تمام کاراکتر، با نگاه ویژه گردشگری و جریان زندگی با رفاه و امنیت اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی در محلات آن منطقه دیده شده است.

وی افزود: نگاه دیگر که باعث شد اولویت اصلی بازآفرینی امسال این منطقه و محله باشد به دلیل اینکه یکی از بهترین مناطق گردشگری شیراز است و مورد توجه جهانیان قرار گرفته چون شیراز تنها به ایران تعلق ندارد بلکه شیراز متعلق به تمام مردم جهان است.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top