پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

مرمت عمارت تاریخی جمشیدی،اثری شاخص درقلب بافت تاریخی شیراز به همت شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

تاریخ انتشار:96.5.31
عمارت تاریخی جمشیدی یکی از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در ماه جاری به همت مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس خریداری شده و در جریان مرمت و بازسازی قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران و مسکن سازان فارس و به نقل از تارنمای مرمت گران میراث ماندگار ؛ مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس گفت: منزل جمشیدی (مدرسه سابق شهید مهدی قمری) مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شیراز، خیابان وصال، واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۷۶به متراژ 2367 مترمربع به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بنا دارای مالکیت شخصی بوده  سپس توسط مالک به آموزش و پرورش واگذار گردید تا به عنوان فضای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

در تاریخ 21/05/96 این ملک توسط آموزش و پرورش به مزایده گذاشته شد و شرکت  با توجه به اهداف بلندمدت خود و همچنین حفظ و نگهداری اینگونه فضاها؛ در مزایده شرکت و موفق به تملک آن گردید.

اشرفی افزود: ساختمان اصلی این بنا به صورت چهارگوش بوده و تقریباً در وسط حیاط قرار گرفته است. ورودی بنا به شکل زیبایی با سنگ­های تراش­خورده که متمایل به قرمزمی­باشد تزیین شده است و در قسمت شمال شرقی بنا قرار دارد. اشرفی در ادامه گفت:خوشبختانه در داخل خود عمارت تغییراتی که ترکیب اصلی آن را تغییر داده باشد، صورت نگرفته است اما در ضلع غربی حیاط یک ردیف اطاق جهت تکمیل فضای آموزشی احداث گردیده است.

 

وی همچنین اشاره کرد: با توجه به اینکه شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس تاکنون از متولیان بافت های فرسوده و به ویژه بافت تاریخی شیراز بوده است با نگاه به احیاء و حفظ عمارت تاریخی جمشیدی به عنوان شاخص هویتی موجود در محله به مرمت و بازسازی آن اقدام خواهیم کرد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top