شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

بودجه ۹۷ آغاز احیای بافت‌های فرسوده در سراسر کشور

تاریخ انتشار:96.11.4

 

رئیس‌جمهور در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم  ایران ، ضمن تبیین اصول، خط‌مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، گفت: اولین تصمیم‌گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت‌های فرسوده از سال ۹۳ در دولت یازدهم شروع شد و در این زمینه مقرراتی وضع و جلسات متعددی تشکیل و محله‌هایی در سراسر کشور تعیین شد که شرایط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌های پیش رو و سال‌ آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف در این زمینه خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهعسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران، ضمن تبریک میلاد با سعادت شیر زن حادثه کربلا حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار به ملت بزرگ ایران، یاد و خاطره بهمن؛ ماه پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.


رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از طرح‌هایی که در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده که هم به موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و هم به بحث اشتغال و هم به زندگی و رفاه مردم مربوط می‌شود مسأله بافت‌های فرسوده است، اظهار کرد: تصمیم گرفته ایم در سراسر کشور این کار آغاز شود البته اولین تصمیم‌گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت‌های فرسوده از سال ۹۳ در دولت یازدهم شروع شد و در این زمینه مقرراتی وضع و جلسات متعددی تشکیل و محله‌هایی در سراسر کشور تعیین شد که شرایط بافت فرسوده دارند لذا در ماه‌های پیش رو و سال‌ آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف در این زمینه خواهند بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: برای همین منظور در بودجه نیز پیش‌بینی شده تقریباً در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجایی که می‌توانیم زمین را اختصاص دهیم یا زمین دولتی یا شهرداری و یا مربوط به نهادهای عمومی، زمین مجانی برای احداث ساختمان در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌دهیم و افرادی که در بافت‌های فرسوده هستند را به طور مجانی به این ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم، هر کسی صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختمانی ۱.۲ در ساختمان جدید شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کنیم، یعنی مردم به صورت مجانی داخل ساختمان می شوند و ساختمان‌های قدیمی آنها تخریب می‌شود و تبدیل به پارک و فضای لازم برای زندگی مردم می شود. این ساختمانی که می‌سازد معادل این، یک ساختمان دیگر هم در همان زمینی که در اختیارش می‌گذاریم، می‌سازد که در سایه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در می‌آورد و به سود هم می‌رسد در ساختمان معادل که خالی است ما تسهیلاتی را در اختیار می‌گذاریم یعنی تضمین می‌کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا اینکه به خانه‌اولی‌ها یا هر کسی که خانه می‌خواهد به زندگی‌شان برسند.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: طرح بافت‌های فرسوده یک طرح بسیار خوبی است برای این کار ما از بانک‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده می‌کنیم و این سه مورد برای بافت فرسوده در کنار هم قرار می‌گیرد و ان شاء الله اولین کلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخی از شهرستان‌ها زده می‌شود و سال دیگر به سرعت اینکار را ادامه می‌دهیم. این یک اقدام بسیار مبارکی هم برای مقاوم‌سازی هم برای رفاه مرم و هم برای اشتغال است یعنی در بخش ساختمان یک اشتغال خوبی آغاز می‌شود.

 دولت در قبال تکمیل تمامی مسکن مهر متعهد است

 دکتر روحانی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات‌رسانی ندارد. یعنی آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه، نه کلانتری، نه اتوبوس و نه جاده است؛ در دولت یازدهم یک بخش از امکانات دولت و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، برای این بود که بتوانند مسکن مهر را تکمیل کرده و برق‌رسانی و گازرسانی و جاده سازی کنند.

رییس جمهور ادامه داد : اینکه یک قوطی را به نام مسکن درست کنیم مسکن نیست بلکه یک سرپناه موقت است. باید خدمات ارائه بدهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در بافت فرسوده اینطور نیست و محلی است که مردم آنجا زندگی می‌کردند و مدرسه و مسجد و بهداری و امکانات بیمارستانی دارد، افزود:  ما فقط خانه‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار گرفته و خدمات‌رسانی به آنها مشکل است و اگر خدایی نکرده آتش‌سوزی شود، ماشینی به آنها نمی‌تواند برسد و اگر مریض شود آمبولانس نمی‌تواند به آنجا برسد را تخریب می‌کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنها می‌گذاریم و اجازه نمی دهیم شرایط آن محل از لحاظ فرهنگی و محله‌ای بهم بخورد. در این زمینه مقررات بسیار مفصلی وجود دارد که می‌توانند منتشر کنند تا مردم مطلع شوند.

 مجری گفت: درد دل خیلی از مردم در حوزه مسکن مهر که شما هم آن را عنوان کردید اینست که پول دادند و خریدند و الان نه فاضلاب، نه کلانتری، نه آب، نه برق، نه گاز دارد؛ بالاخره مردم چه کار کنند؟

رییس جمهور اظهار کرد: ما از ابتدا گفتیم که کاری شروع شده، دولت بعدی متعهد است که این خدمات را انجام دهد؛ تا پایان امسال، پرونده مسکن مهر تقریباً بسته می‌شود؛ اکثر خانه‌ها تحویل داده شده  و همه جا برق‌رسانی شده، جاده‌ها احداث شده و شرایط خدماتی ایجاد شده است.

مجری پرسید: خیال مردم راحت باشد که تعهد دولت حضرت عالی تکمیل کردن آنها است؟

دکتر روحانی پاسخ داد: حتما ما متعهد هستیم. به هر حال ساختمانی به مردم واگذار شده و مردم نیازمند به خدمات هستند و حتماً این کار انجام خواهد گرفت؛ هر مقداری که امروز انجام گرفته و هر چه لازم باشد جزو تعهدات دولت است، ولو اینکه این طرح اشکالاتی دارد ولی ما متعهد هستیم که این خدمات را به مردم بدهیم.

 


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top