شنبه 1 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

استاندارفارس :حفاظت و صیانت از میراث تاریخی، انتقال یک سرمایه به نسل آینده است

تاریخ انتشار:97.3.5

 استاندار فارس حفاظت و صیانت از سرمایه­ های میراثی و تاریخی دیار کهن فارس و به ویژه شهر شیراز را نوعی انتقال سرمایه به نسل جوان و آیندگان دانست.

به گزارش «خبر جنوب»، اسماعیل تبادار در بازدید از عملیات بازسازی و مرمت بنای جمشیدی، گفت: کمبود امکانات نباید سد راه حفاظت از میراث فرهنگی شود و به صراحت بیان می­کنم از هر طرحی که منجر به حفاظت، صیانت و نگهداری از سرمایه­های میراثی و تاریخی در استان و شیراز شود، حمایت می کنیم.

استاندار فارس با بیان اینکه بنای تاریخی جمشیدی در بافت قدیمی شهر شیراز واقع شده، افزود: بازسازی و مرمت این بنا، نوعی بازگرداندن و زنده کردن هویت، فرهنگ و هنر اصیل این بنا و سازندگان آن است که اهتمام و تلاش آنها می تواند معماران جوان ما را تحت تأثیر قرار دهد.

استاندار فارس همچنین این قول مساعد را به مسئولان شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس داد که در رابطه با شناسایی و پیگیری دیگر بناها که در تملک نهاد تعلیم و تربیت است و در حال حاضر به صورت متروکه و بلااستفاده در نقاط مختلف قرار گرفته، این شرکت را یاری رساند و این بناها نیز در دستور کار مرمت، احیاء و بازسازی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن­سازان استان فارس نیز پیرامون سکونتگاههای غیررسمی، بافت­های فرسوده و تاریخی توضیحاتی ارائه داد و بازسازی و حفاظت از بناهای تاریخی را مأموریتی مهم برای این شرکت دانست.

سیدحمید اشرفی گفت: بنای جمشیدی در کنار مسجد شوشتری، در  انتهای کوچه شماره 12 منوچهری، منتهی به خیابان قاآنی کهنه قرار گرفته و در دی­ماه سال 80 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این بنا در تملک آموزش و پرورش بوده که در سال 96 به مزایده گذاشته شد و شرکت عمران ومسکن سازان فارس با توجه به اهداف بلندمدت خود که حفاظت از میراث فرهنگی است، به منظور حفظ و نگهداری این گونه فضاها در مزایده شرکت کرد و موفق به تملک آن شد.

وی افزود: ساختمان اصلی این بنا به صورت چهارگوش بوده و تقریباً در وسط حیاط قرار گرفته است. ورودی بنا به شکل زیبایی با سنگ­های تراش خورده متمایل به قرمز تزئین شده و در قسمت شمال شرقی بنا قرار گرفته است.

اشرفی با اشاره به اینکه خوشبختانه در داخل خود عمارت تغییراتی که ترکیب آصلی آن را تغییر داده باشد، صورت نگرفته است، اضافه کرد: اما در ضلع غربی حیاط، یک ردیف اتاق برای تکمیل فضای آموزشی ساخته شده است.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه شرکت عمران و مسکن­سازان استان فارس تاکنون از متولیان بافت­های فرسوده و به ویژه بافت تاریخی شیراز بوده است، با نگاه به احیا و حفظ عمارت تاریخی جمشیدی به عنوان شاخص­ هویتی موجود در محله، به مرمت و بازسازی آن اقدام خواهد کرد.

در حاشیه بازدید استاندار از عملیات بازسازی و مرمت بنای جمشیدی، مسئول مرمت پروژه در گفت و گو با خبرنگار ما، اطلاعاتی پیرامون این بنا مطرح کرد.

لادن شکرگزار گفت: تاریخ بنای عمارت جمشیدی به پیش از سال 1320 برمی­گردد. معمار این بنا مرحوم ابوالقاسم مهندسی بوده که از معماران بنام آن عهد به شمار می­رود. عمارت مرکزی در وسط حیاط قرار داشته که سال­ها بعد از ساخت به اداره آموزش و پرورش واگذار می­شود. این بنا در اواخر دهه 20 به عنوان دبستان دولتی انوشیروان که از مدارس خوب شهر شیراز به شمار      می­رفت، مورد استفاده قرار می­گیرد که بعد از انقلاب با تغییر نام به دبستان شهید مهدی قمری تبدیل می­شود که تا یکی دو دهه گذشته فعالیت داشته است.

 وی افزود: به علت کمبود کلاس، در بخش غربی این بنا یکسری کلاس درس اضافه شده که در حال حاضر ارزش تاریخی چندانی ندارد و بیشتر امور مرمت و بازسازی بنای ارزشمند مرکزی این عمارت مدنظر است.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top