سه شنبه 1 آبان 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

عشایری:در برنامه بازآفرینی شهری دولت به هیچ وجه مداخله نمی کند

تاریخ انتشار:97.08.01
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد، گفت: مشکلات مسکن مهر در زمینه خدمات زیربنایی و روبنایی در برنامه بازآفرینی شهری تکرار نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هوشنگ عشایری، مدیر شرکت باز آفرینی شهری ایران افزود: تکلیف برنامه ششم، در خصوص تدوین برنامه بازآفرینی در 270 محله به صورت سالانه، در تاریخ 19 بهمن 96تصویب و تدوین برنامه پیشنهادی آن نیز از مهرماه آغاز و نهایتا فرمان اجرایی آن در بهمن 96 توسط رییس جمهور صادر شد.

 وی با اشاره به اختصاص 125 هزار میلیارد تومان بودجه برای 5 سال در ابتدای اجرای برنامه گفت: قرار بود 10 هزار میلیارد تومان از این مبلغ توسط بخش خصوصی، 8 هزار میلیارد تومان توسط دولت و 7 هزار میلیارد توسط شهرداری ها تامین شود و فرصت سه ماه ای برای تهیه آیین نامه اجرایی برنامه در نظر گرفته شد و در نهایت 30 اردیبهشت 97 این برنامه تصویب و در 10 خرداد 97 توسط هیات دولت به تمامی دستگاه ها ابلاغ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: برای شروع عملیات اجرایی و شتابدهی به برنامه بازآفرینی شهری، قرار شد دستگاه ها و وزارتخانه ها اراضی خود را در اختیار برنامه قرار دهند. همچنین مقدمات ترویجی این برنامه نیز فراهم شد و دو نهاد توسعه گر و تسهیل گر به برنامه اضافه شدند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای برنامه در 8هزار میلیارد تومان منابع دولتی این برنامه، کسری بودجه 4 هزار میلیارد تومانی پیش بینی شد، ادامه داد: در این برنامه یکهزار و 500 میلیارد تومان در زمینه توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف و 2هزار و 500 میلیارد تومان در تامین تسهیلات برای مسکن در تبصره 18 بودجه 97 در نظر گرفته شد.  

عشایری با بیان اینکه برنامه بازآفرینی شهری پروژه اجتماعی با پیوست کالبدی است، گفت: برنامه بازآفرینی شهری، پروژه ای صرفا عمرانی نیست و کاملا اجتماع محور است.

وی با اشاره به افتتاح ۱۶ پروژه بازآفرینی اعم از مدرسه، درمانگاه، مجتمع ورزشی و... در شهر مقدس مشهد در هفته گذشته اظهار کرد: بخش عمرانی برنامه بازآفرینی شهری در حال حاضر آغاز شده و در حال حاضر باید تامین منابع برای گسترده کردن و اطمینان مردم از اینکه پروژه منحصر به فردی در حال انجام است، حاصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم وجود مشارکت و اطمینان مردم در برنامه بازآفرینی شهری گفت: با تفاهم نامه همکاری که برای تامین منابع برنامه بازآفرینی شهری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه مبادله شد، ۴ هزار میلیارد کسری ای که در بودجه این برنامه پیش بینی شده توسط این سازمان و ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز توسط بانک ها تامین می شود.  

وی با اشاره به اینکه مقدمات برنامه بازآفرینی شهری برای 486 محله انجام شده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه ها به تفکیک شهر و محله از آبان ماه آغاز خواهد می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: برنامه بازآفرینی شهری تاکید دارد که طرح و برنامه محله باید توسط مردم ارائه شود و تجربه های اشتباه گذشته در خصوص مداخله دولت در نوسازی محلات تکرار نشود.

وی با بیان اینکه در برنامه بازآفرینی شهری دولت به هیچ وجه مداخله نمی کند و مداخله در این برنامه را خیانت به مردم محله می داند، تاکید کرد: البته این رویکرد به معنای به حال خود رها کردن پروژه نیست و دولت همچنان نقش تسهیل گری خود را ایفا می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تسهیلگران، باید به میان مردم بروند و نیازهای کالبدی و غیرکالبدی مردم را بررسی و بر این مبنا طرح و برنامه ها را تهیه و ارائه کنند.

 عشایری با اشاره به اینکه با تصویب برنامه ای در دهه فجر سال گذشته وظایف  19 دستگاه دولتی، شهرداری ها و بخش خصوصی مشخص شد، گفت: در این برنامه برای اولین بار مطرح شد که نیاز محلات، از همان افراد محله استخراج و سپس تبدیل به برنامه شود.   

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران با اشاره به اینکه در برنامه بازآفرینی شهری نیازهای مردم محله از طریق برنامه اقدام مشترک محله در شهر و ستاد بازآفرینی شهرستان تصویب می شود، گفت: شهرداران برنامه اقدام مشترک محله را تهیه و نقش و سهم دستگاه ها در اجرا را مشخص می کنند و در نهایت دستگاه ها اقدامات مشترکی را در راستای نیازها و اهداف تعیین شده انجام می دهند.

 وی با اشاره به اینکه هدف برنامه بازآفرینی شهری پایدار تخریب و بازسازی مجدد محلات نیست، گفت: اگر برفرض محال چنین کاری مدنظر باشد به هیچ وجه امکان پذیر نیست و تجربیات گذشته نیز غیرممکن بودن این کار را نشان داده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: تفاوت مهم برنامه بازآفرینی شهری با سه برنامه، احیا و نوسازی بافت های فرسوده، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی و مسکن مهر که در طول ۳۰ سال گذشته انجام شد، نگاه از پایین به بالا و محله محوری است.   

وی افزود: رمز موفقیت برنامه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی که تجربه بانک جهانی را در آن وجود داشت و طی 6 سال در 5 شهر انجام شد، وجود نهاد تسهیلگر به عنوان واسط بین مردم و دولت بود که خواسته های عمومی مردم را به دولت انتقال می داد. بنابراین این نهاد به عنوان تجربه موفق به برنامه بازآفرینی شهری اضافه شد.

عشایری با اشاره به اینکه ساکنان محلات مورد هدف بازآفرینی شهری می توانند از طریق آورده زمین در برنامه بازآفرینی مشارکت کنند و نیاز به آورده دیگری ندارند، تصریح کرد: مردم می توانند با توسعه گر محله ارتباط بگیرند و برای نوسازی در شهر تهران رایگان و در دیگر استان ها با تخفیف پروانه دریافت کنند.   

وی افزود: در صورت تامین منابع برنامه بازآفرینی شهری توسط سازمان برنامه و بودجه، در بافت های فرسوده کلانشهرها تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و در دیگر شهرها تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود 9 درصد، بدون نیاز به سپرده گذاری مالکان و توسعه گران ارائه می شود.

عشایری اظهارکرد: همچنین برای جا به جایی موقت ساکنان بافت های ناکارآمد و فرسوده به منظور بازآفرینی، ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات که میلیارد تومان آن از طریق تفاهم نامه تامین منابع مالی و 150میلیارد تومان از طریق بانکها تامین شده با سود تک نرخی به مردم ارائه می شود.

عشایری گفت: 6 هزار میلیارد در تفاهم نامه ای که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه امضا شد، 1500 میلیارد تومان برای اختصاص به خدمات زیربنایی و روبنایی در نظرگرفته شده و به همین جهت مشکلات مسکن مهر در برنامه بازآفرینی شهری تکرار نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: پروژه های برنامه بازآفرینی شهری در محلات طی بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ ساله به پایان خواهد رسید و این زمان مورد نیاز است تا هر محله به میانگین شهر برسد.

 


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top