جمعه 31 فروردین 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری خبرداد: اختصاص 2100 میلیارد تومان برای نوسازی بافت های فرسوده

تاریخ انتشار:1397.11.29

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: 2100 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در قالب وجوه اداره شده به نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجید روستا، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در اجلاس سراسری انبوه‌سازان ایران اظهار کرد:

21 میلیون نفر در 141 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در 2700 محله زندگی می کنند که نیاز به بازآفرینی دارند. این اعداد نشان دهنده این است که با سازوکارهای سنتی و متداول نمی توان مشکلات بافت های فرسوده را در کشور حل کرد و باید رویکرد متفاوتی به این موضوع داشته باشیم.

عضو هیات مدیره بازآفرینی شهری افزود: در برنامه ششم رویکردها تغییر کرد. براساس این برنامه قرار شد سالانه 270 محله با رویکرد محله محوری در اقدام جامع مشترک بازآفرینی شوند. در این راستا سازو کارهای مالی فراهم و مقرر شد که از ظرفیت های توسعه گران استفاده شود.

وی تاکید کرد: امروزه در نگاه اقتصادی و سرمایه ای مسکن یک کالاست زیرا قابل نقل و انتقال و معامله است و در این نگاه، تخصصی شدن تولید مسکن و پذیرش مسئولیت کیفی کالا از موضوعات جدی است و زمانی می تواند اتفاق بیافتد که از ظرفیت های تخصصی شبکه های تولیدکننده مسکن به خصوص کانون سراسری انبوه‌سازان کشور بتوان به نحوی استفاده کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: موضوع دیگری که مطرح است راجع به کم کارکردی و کج کارکردی ابزارها است و حتی ظرفیت های قانونی که در گذشته شامل قانون ساماندهی، قانون حمایت و قوانین دیگر ایجاد کرده اند.

روستا خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهمی که قوانین در گذشته نتوانسته اند کارایی لازم را داشته باشند این است که، هیچگاه فرصت کاری مشترک را تعریف و تمرین نکرده ایم. این یکی از چالش هایی است که در دستور کار جدید خود به آن توجه می کنیم

وی ادامه داد: با وجود تنگناهای مالی دولت، قرار شد 2100 میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی در قالب وجوه اداره شده، صرفا برای نوسازی مسکن در بافت فرسوده اختصاص داده شود که موافقت‌نامه‌های آن در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

روستا گفت: همچنین مقرر شده، 1500 میلیارد تومان از همین محل برای توسعه و تجهیز خدمات روبنایی و زیربنایی بافت‌های فرسوده اختصاص داده شود. این نیز در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته که بزودی موافقت‌نامه‌های آن صادر خواهد شد.

روستا تاکید کرد: صرفا با یک ابزار مالی نمی‌توان به بازسازی بافت فرسوده اقدام کرد، پس در کنار ابزارهای مالی باید ابزارهای شهری و سایر مجوزها به کار گرفته شود تا در احیای بافت‌های فرسوده موفق عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از کانون انبوه سازان توقع داریم با توجه به فرصت های ایجاد شده به عنوان یک توسعه گر و بازوهای اجرایی کشور تمام ابزارهای گوناگون را به کار گیرند و به معقوله نوسازی مسکن ورود پیدا کنند.

روستا گفت: در حال حاضر توجه به نوسازی بافت های مورد هدف برنامه بازآفرینی شهری صرفا یک ضرورت نیست بلکه یک الزام است.

او با اشاره به اینکه تامین مالی صرفا یک ابزار مالی است، گفت: برای تحقق سیاست تولید مسکن، وجود برنامه ای مدون اثرگذارتر خواهد بود.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: باید به این نکته توجه کنیم که در امر بازآفرینی و به ویژه ساخت مسکن ابزارهای مالی دولتی، غیردولتی و مدیریت شهری باید در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته روستا، اساسا مشکل محلات هدف بازآفرینی فقط تامین مالی نیست چه بسا در برخی محله ها معضلات حقوقی، مالکیت و ... مهم تر از تامین مالی هستند.

او با اشاره به اینکه در صورت نوسازی محلات هدف 30 درصد هزینه های مدیریت شهری کاهش می یابد، گفت: به همین دلیل است که شهرداری هم از برنامه بازآفرینی شهری حمایت می کند.

او در پایان پیشنهاد داد، کارگروهی مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و کانون سراسری انبوه سازان ایران برای حل مشکلات پیش رو تشکیل شود تا زمینه ورود توسعه گران به حوزه تولید و ساخت مسکن فراهم شود.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top