سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

وزیر راه و شهرسازی: هر محله باید با اقتضائات خودش بازآفرینی شود/افزایش65درصدی وام ساخت

تاریخ انتشار:1398/02/17

برنامه قاطع ما پایدارسازی تولید جریان مسکن برای اقشار هدف است / وام ساخت به خریداران انتقال داده می شود.

 به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در پروژه‌های بازآفرینی شهری علاوه بر محله‌محوری به موضوعات دیگری چون برخورداری از طرح مصوب، مشخص و مردم‌محور توجه شود، گفت: باید تلاش کنیم اقدامات مربوط به بافت‌های فرسوده را با شتاب بیش‌تری انجام دهیم زیرا شهرهای در حاشیه گسل و ساختمان‌های بدون مقاومت در خطر تخریب و خسارات بسیار زیادی هستند و به همین دلیل باید با برنامه دقیق و مناسب نوسازی شوند.

اسلامی افزود: ما در جهت بازآفرینی شهری بر داشتن یک طرح و نقشه مصوب باید تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: خیلی خوب است که شورای شهر تهران از ظرفیت بیمه ها استفاده کنند.

اسلامی افزود: با برنامه ششم ۲۷۰۰ محله با اولویت یک در کشور شناسایی شدند که باید احیای بافت در آنها صورت گیرد و باید با تدابیری این بافت‌ها نوسازی شوند البته هر محله با اقتضائات خودش.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم در سال ۹۸ همه ایده ها و اندیشه هایمان را اجرایی کنیم و با همه مشوق های موجود رونق ساخت و ساز را هم شاهد باشیم.

وی ادامه داد: همه باید در جهت بازآفرینی شهری با تاکید بر محله محوری تلاش کنیم. نوسازی شهرها با مشارکت مردم و بر اساس ضوابط مصوب باید انجام شود.

سپس اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه زمین، نقدینگی و کارت اعتباری مصالح سه مشوق اصلی برای رونق عرضه مسکن هستند، در پاسخ به این سوال که قرار است برای مسکن که از دغدغه‌های اصلی مردم است چه اتفاقی رخ دهد، اظهار کرد: در این خصوص وظیفه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به موجب قانون بر عهده دارد تعادل بخشی بین عرضه و تقاضای مسکن است. به ویژه برای اقشار هدف برنامه که اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هستند.

وی ادامه داد: برنامه وزارت راه و شهرسازی در این دوره ایجاد فرصت برای سازندگان و خود مردم است تا بتوانند با تسهیلاتی که ما برایشان قائل می‌شویم تولید مسکن را رونق دهند. برنامه قاطع ما پایدار سازی جریان تولید مسکن برای اقشار هدف است.

اسلامی گفت: همچنین برنامه‌ریزی برای آغاز ساخت 400 هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف که 100 هزار واحد آن در بافت‌های فرسوده است از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: بحث ساخت 400 هزار واحد جدید هم آغاز شده در زمستان 97 تا پیش از نوروز ساخت حدود 47 هزار واحد شروع شد تا نیمه امسال 80 هزار واحد دیگر نیز شروع می‌شود. حدود 50 هزار واحد مسکونی دیگر نیز توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه کار مهمی که ما انجام دادیم این است که زمین را واگذار می‌کنیم و نمی‌فروشیم، گفت: این به این معناست که زمین را به صورت مشارکت واگذار می‌کنیم تا سازنده نخواهد پولش را برای خرید مسکن هزینه کند. بنابراین در گام اول این موضوع مهمترین مشوق است. گام دومی که انجام دادیم تقویت تولید و عرضه مسکن است. در شورای پول و اعتبار وامی که برای ساخت تعلق می‌گرفت را نسبت به مصوبه قبلی حدود 65 درصد افزایش دادیم و این وام بعد از ساخت به خریدار منتقل می‌شود. در تلاش برای تقویت عرضه هستیم و تولیدکننده را هم تشویق می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره گام سوم برای رونق تولید مسکن گفت: صدور کارت اعتباری مصالح یا ایجاد بازار تعهدی مصالح سومین گام در این زمینه است، یک شرکت مشترک توسط بنیاد مسکن و بانک مسکن ایجاد شده است که مصالح را به صورت انبوه و با تخفیف قابل ملاحظه تحویل می‌گیرند و به وسیله کارت اعتباری در اختیار سازندگان یا مردم قرار می‌دهند، تا آنها با مصالح ارزان و با کیفیت خانه‌ها را بسازند. بدین ترتیب سه عامل مهم زمین، نقدینگی و کارت اعتباری مصالح مشوق‌هایی است که برای عرضه مسکن فراهم کردیم.

وی با تاکید دوباره بر این که این پروژه‌ها مسکن اجتماعی نیستند، گفت: اینها خانه‌هایی هستند که مختص قشر متوسط و کم درآمد است و آنها را در مناطقی احداث می‌کنیم که زمین را ما واگذار می‌کنیم و سازنده سود خود را از محل امتیازاتی که می‌دهیم خواهد برد.

 


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top