سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

با پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی بازآفرینی شتاب می گیرد؛ تشکیل هیئت اجرایی با هسته مدیریتی چابک

تاریخ انتشار:1398/02/18

معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم ثروت آفرینی در شهرها برای جذب سرمایه انبوه سازان تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه سرمایه گذاران به بازگشت سرمایه و سودآوری فعالیت ها اطمینان نداشته باشند وارد فعالیت نخواهند شد.

سید محمد پژمان در جلسه ای که با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص مشکلات بافت های فرسوده در این استان برگزار شد، با اشاره به روند بوروکراتیک و طولانی شدن شیوه های تصمیم گیری شهری، گفت: این مسائل پیچیده فرصت ها را از بین می برد و استهلاک فراوانی  ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه خود باوری ها برای حل مسائل شهری تقلیل پیدا کرده است، افزود: این تصور در مدیران ایجاد شده که اگر از خزانه بودجه ای رسید می توان امکاناتی برای شهر ایجاد کرد و اگر نرسید عقب افتادگی ها استمرار پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اینکه همه توقعات و انتظارات روی بودجه دولت متمرکز شده است و همه به این باور رسیده اند که تا بودجه دولت نباشد کارها پیش نمی رود در حالیکه این باور نادرست است. 

وی ادامه داد: ما در تجربیات گذشته به این نتیجه رسیده ایم که مردم ظرفیتی دارند که می توان از این ظرفیت در جهت دستیابی به منافع خود مردم کمک گرفت، اما همچنان مشکل کمبود سرمایه های اجتماعی و دیوار های بی اعتمادی بین مردم و مسئولان مشکل ساز است.

پژمان تاکید کرد: اگر مدیریت شهری می خواهد برای تامین رفاه مردم قدمی بردارد تنها راه این نیست که منتظر بودجه دولتی باشد بلکه باید مردم را وارد میدان کند تا برای حل مسائل و مشکلات کمک کنند.

وی با اشاره به توانایی پایین مالی مردم، نارضایتی مردم از کیفیت و کمیت خدمات و تامین نکردن اولویت های زندگی مردم توسط مدیران، گفت: با این شرایط طبیعتا مردم برای افزایش رفاه خود کمکی نخواهند کرد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر منطقه یک شهرداری تهران بیش از هر جای دیگر نیاز به بازآفرینی دارد و اگر وضعیت مناطق 1، 2 و 3 تهران را مشاهده کنیم متوجه می شویم که سرانه های خدماتی ساکنان این محلات و وضع عبور و مرور همراه باا مشکلات فراوانی است. 

پژمان با اشاره به اینکه باید سرمایه های صاحبان سرمایه و انبوه سازان را به هر نحوی که شده است به میدان بیاوریم، افزود: این کار بدون جلب اعتماد سرمایه گذاران و تضمین سود برای آنان امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: ما به عنوان مدیران باید ضامن این مساله باشیم که ثروت آفرینی کنیم و همکاران ما در ادارات کل راه و شهرسازی باید این موضوع را به عنوان پیوست طرح های نوسازی و بهسازی محلات در نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری نباید برای بهبود عبور و مرور و شبکه های رفت و آمد دست به جیب شود، گفت: باید همه بر مدار و محور مدیریت شهری فعالیت کنیم و آن را به عنوان عمود خیمه قبول کنیم.

پژمان تاکید کرد: امروز اداره شهرها بسیار سخت است و مدیریت شهری با هزینه های دائمی و قطعی مواجهند و در مقابل درآمدهای احتمالی دارند که این موضوع شرایط را برای آنان بسیار سخت و پیچیده می کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: درمان درد بافت ها که زخم های کهنه و مزمن هستند و در ابعاد مختلف با مسائل و مشکلات زیادی هم روبرو هستند، به سادگی و با روال های معمول حل شدنی نیست.

پژمان با اشاره به اینکه حل مساله بافت های فرسوده و ناکارآمد همت همه دستگاه های دولتی از جمله سازمان های آب و برق را می طلبد، بیان کرد: همه باید همکاری لازم را داشته باشند و منابع خود را بیاورند تا گره از کار مردم باز شود.

وی با تاکید بر لزوم ثروت آفرینی به منظور جذب سرمایه انبوه سازان، اظهار کرد: این وظیفه مشاوران است که بدون آسیب زدن به ظرفیت های موجود از قابلیت ها استفاده کنند تا ارزش افزوده و ثروت محلات افزایش پیدا کند. در این راستا باید پیوست اقتصادی برای طرح ها ارائه شود تا محدوده ها، توانمندی این را داشته باشند که فعالیت های خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: ما امکانات و دارایی های دولت را آورده ایم و در اولین مرحله به عنوان تنخواه به محلات اختصاص می دهیم. باید برای تعیین اولویت ها هنرمندی خاصی وجود داشته باشد و این منابع بدون در نظر گرفتن این موضوع هزینه نشوند.

پژمان گفت: در حال حاضر درآمد های دولت به شدت تقلیل پیدا کرده و اگر امروز تنگنایی هست از باب نداری نیست و از باب ناچاری است. در همین شرایط دولت دارایی هایی دارد که اگر جاری شود وضعیت بسیار بهتری ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به نظام های سخت و پیچیده و طولانی تصمیم گیری، اظهار کرد: برای اصلاح این وضع و اعطای اختیارات بیشتر در استان پیشنهاد می کنیم یک هیات اجرایی متشکل از معاونت عمرانی، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی در استان تشکیل شود تا تصمیم گیری های لازم در این هیئت گرفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر به پایان رساندن پروژه های نیمه تمام در کشور، افزود:  هر روز که می گذرد تورم اثر بیشتری بر پروژه ها از بعد مالی می گذارد. اما چون پروژه ها تمام نمی شود ارزش افزوده ای هم  ندارد بنابراین توصیه می شود ابتدا از محل بودجه هایی که داده می شود برای اتمام و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام استفاده شود.

پژمان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر دغدغه رییس جمهور، نوسازی بافت ها با محوریت مسکن است، گفت: تا امروز سالن ورزشی و مدرسه و غیره ساخته می شد اما بناهای ناامن و وضعیت غیربهداشتی محلات همچنان وجود داشت. در حال حاضر به دنبال ایجاد مسکن پایدار و امن برای مردم هستیم و در کنار این امر خدمات روبنایی و زیربنایی را نیز پیگیری می کنیم.  

وی در رابطه به پروژه برج های دو قلو در چهارمحال و بختیاری، اظهارکرد: در این زمینه مسئولان تصمیم گیری درستی در این زمینه کرده اند که از منابع خرد مردم در قالب اوراق مشارکت استفاده و عمران و آبادانی در شهر ایجاد کنند.

پژمان گفت: البته باید به دو نکته توجه کرد. نخست باید به مقیاس فعالیت ها توجه کرد به طوری که انتخاب پروژه ها در طول دوره های زمانی کوتاه مدت به اتمام برسند. نکته دوم نیز که باید به آن توجه کرد، این است که انبوه سازان خرد از پس انجام آن بربیایند. در واقع پروژه ها هر چه مقیاس کوچک تری داشته باشند تغیرات تورمی و اقتصادی نیز اثر کمتری بر پیشبرد آنها خواهد داشت. 

وی افزود: باید اطمینان حاصل شودکه واحد های تجاری، اداری و خدماتی که ایجاد می شود مشتری دارد و می توان به سفارش اصناف یا سازمان های خدماتی آنها را ایجاد کرد. در صورت وجود این اطمینان ما پروژه ها را تامین مالی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: احکام پیشنهاد هیئت اجرایی آماده شده است و با امضای استاندار، شرح وظایف نیز ابلاغ می شود تا این هیئت با هسته مدیریتی چابک فعالیت ها را  پیش ببرند.

وی همچنین با اشاره به لزوم سند دار کردن زمین های مردم، گفت: تا به مردم هویت نبخشیم، به به دارایی ها آنها رسمیت ندهیم و برای استقرارشان جایگاهی قائل نشویم نمی توانیم اعتبار و اعتماد مردم را جلب کنیم.

پژمان گفت: باید بررسی شود اگر املاک بدون سند متعلق به دولت هستند، سند ها به ما منتقل شود و ما نیز اختیار سند دادن را به هیئت اجرایی بدهیم تا این هیئت سازو کار مشخصی برای آن مشخص کند و اگر زمین ها موقوفی هستند رایزنی های لازم با متولیان آن انجام شود.

وی در خصوص سند دار کردن املاک شخصی، گفت: باید هماهنگی با دستگاه قضا انجام شود که این دستگاه قولنامه ها را در شعبه ای رسیدگی کند و اگر دارای اعتبار است، اخطار الزام تنظیم سند به مالکین خصوصی داده شود و در صورت عمل نکردن به اخطار نماینده دادستان سندها را به نام آنها منتقل کند تا از سودجویی برخی مالکان نیز جلوگیری شود.

در حاشيه اين جلسه، نخستين تفاهمنامه تشکيل هيات اجرايي بازآفريني محله ها متشکل از معاون هماهنگي امور عمراني استانداري، شهردار و مديرکل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري امضا شد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top