سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

معاون وزیر راه و شهرسازی:طرح های بازآفرینی شهری بایدتوجیه اقتصادی داشته باشند

تاریخ انتشار:98/04/10

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس مصوبه دولت تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند ۳۰درصد از اعتباراتشان را صرف باز آفرینی شهری کنند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در دیدار با استاندار کردستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت های استان، اظهارکرد: عنصر اصلی در نوسازی بافت های فرسوده این است که پیشنهادات و طرح هایی که تهیه می شود، اقتصادی نیست و به همین دلیل مورد استقبال مردم و سرمایه گذاران قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: اینکه ما با همه مشوق ها نمی توانیم تحرکی در فعالیت نوسازی بافت ها ایجاد کنیم نشان می دهد که طرح ها اقتصادی نیستند. بخشی از این موضوع نیز ممکن است به دلیل سختی کار باشد و نیازمند این است که حاکمیت حضور پیدا کند و از مردم حمایت کند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد بیش از اینکه در حوزه مهندسی و معماری باشد، مقدمه پررنگ اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد، گفت: این فعالیت باید در تعامل و هم فکری با مردم انجام شود تا آنها نیز با سیاست های دولت همراهی و اقدام به نوسازی کنند.

وی با تاکید بر اینکه این فعالیت های اجتماعی و مردمی در نوسازی بافت ها، حمایت دستگاه های حاکمیتی را می طلبد، اظهار کرد: عموما انبوه سازان و سرمایه گذاران فعالیت های راحتی را تجربه کرده اند و با گرفتن زمین، ساختمان سازی و برج سازی را انجام داده اند اما در حال حاضر به دلیل اینکه باید نظر و همکاری مردم را جلب کرد فعالیت نوسازی زمان بر شده است.  

پژمان گفت: مردم گاها سخت گیری هایی می کنند اما اگر ببینند دولت همراهی می کند و به طور جدی از سرمایه گذاران حمایت می کند، از برنامه ها حمایت خواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طرح های فعلی غالبا از نظر اقتصادی کنترل نشده است و از چارچوب بی روح طرح های جامع و تفصیلی برخوردار است که وقتی در معادلات اقتصادی نوسازی قرار می گیرد، جوابگوی حل مسائل نیست.  

وی با تاکید بر اقتصادی کردن طرح های بازآفرینی محلات، تصریح کرد: در صورتی که به هر دلیلی طرح ها از دیدگاه اقتصادی توجیه نداشته باشند باید برای به ثمر رسیدن این پروژه‌ها از همه ظرفیت و قابلیت های موجود در شهرها استفاده شود.

پژمان اظهارکرد: اینکه همه انتظارات مالی بر بودجه عمومی کشور متمرکز شود درست نیست و با تنگناهای که دشمنان فراهم کرده اند، کار نوسازی بافت ها را سخت می کند.

وی ادامه داد: ظرفیت ها و قابلیت های متعددی در شهرها وجود دارد که مشاورین می توانند از این قابلیت ها استفاده کنند تا پروژه ها را اقتصادی کنند و اگر در محدوده ای نیز قابلیتی وجود ندارد از دیگر ظرفیت های شهر، امتیازات و فرصت هایی به وجود آورند و آن را صرف این مناطق کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مقرر شد برای جلوگیری از گرفتاری در فرآیند تشریفات اداری با پیشنهاد شهرداری هیئت اجرایی فردی برجسته و قوی را انتخاب کند تا مجری تصمیمات این هیئت باشد.

وی خاطرنشان کرد: مدیر اجرایی باید از ظرفیت پشتیبانی دستگاه ها استفاده کند و اگر کار حجیمی دارد از سیستم  برون سپاری استفاده کند و با استخدام کارگزار، تسهیلگر و توسعه گر و پرداخت حق الزحمه، فعالیت ها را پیش ببرد.

وی تصریح کرد: دستگاه ها ی دولتی تصور می کنند بازآفرینی شهری مربوط به وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران است و برای هر فعالیتی که از آنها درخواست می کنیم طلب بودجه می کنند در حالیکه همه دستگاه ها در موضوع بازآفرینی شهری مسئول هستند و باید همکاری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس مصوبه دولت تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند، ۳۰درصد از اعتباراتشان را برای باز آفرینی شهری هزینه کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هدف از سفر به استان کردستان را بررسی مشکلات و رفع آنها برای تحرک بخشی به وضعیت مسکن و بازدید از عملیات اجرایی پروژه های بازآفرینی شهری اعلام کرد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top