سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

معاون وزیر راه و شهرسازی :روستا های فعلی در حریم شهرها،سکونتگاههای غیر رسمی آینده

تاریخ انتشار:98/06/13

معاون وزیر راه و شهرسازی در سومین نشست روسای کارگروه های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدارهشدار داد:روستا های فعلی در حریم شهرها،سکونتگاههای غیر رسمی آینده / اقدام عاجل در خصوص 282 روستا در حریم شهرها

سید محمد پژمان بر لزوم مدیریت یکپارچه روستاهای واقع در حریم شهرها توسط شهرداری شهرهای مادر و ضرورت رفع موانع قانونی آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سومین نشست مشترک روسای کارگروه های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با ارائه گزارش اقدامات و برنامه های کارگروه تدوین برنامه اقدام برای روستاهای واقع در حریم شهرها همراه بود، با انتقاد از مدیریت مستقل روستاهای واقع در حریم شهرها توسط دهیاری ها اظهار کرد: همانطور که در طرح های مجموعه شهری ارتباط شهرهای پیرامونی با شهر مادر مورد تاکید قرار می‌گیرد باید به روستاهای حریم شهرها توجه ویژه ای شود زیرا این سکونتگاه ها بستری برای شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی در آینده نظام شهری هستند.

 پژمان، برنامه ریزی در محدوده قانونی شهرها را در ارتباط مستقیم با حوزه نفوذ و پیرامون آن دانست و خواستار تهیه برنامه های جامع و یکپارچه به همراه تعیین نهاد متولی اجرای برنامه ها شد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود 282 روستای واقع در حریم شهرها که فاقد طرح هادی روستایی هستند، الزامی است نسبت به تعیین تکلیف طرح این روستاها و همچنین بازنگری طرح سایر روستاهای واقع در حریم شهرها که ضمن توجه به تاثیرات شهر مادر باید هویت روستایی خود را نیز حفظ کنند، اقدام عاجل انجام شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی  اولویت این موضوع را کلانشهرهای کشور و مراکز استان ها دانست و خواستار رفع قوانین و مقررات متناقض این حوزه شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: درخصوص اقداماتی نظیر تشکیل کمربند سبز دور شهرها، در نظر گرفتن حریم برای روستاها و ... باید آسیب‌شناسی کامل و جامعی هم در حوزه قوانین و مقرارت و هم در حوزه اجرا انجام شود تا مانع تکرار تجربیات ناموفق در آینده شویم.

سید مجتبی علوی مقدم، معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه  تغییر رویکرد تهیه طرح های هادی روستایی و ضرورت نظارت بر فرایند تهیه و اجرای این طرح ها با مشارکت شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای برنامه ریزی استان ها را مطرح کرد.

رجب صلاحی، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ضمن تأکید بر آسیب شناسی، بازنگری و اصلاح قوانین صدور پروانه ساخت در روستاهای واقع در حریم شهرها بر مشارکت همه دستگاه های دخیل در حفظ و نگهداری حریم شهرها تأکید کرد.

در پایان ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص شهرها ارائه برنامه عملیاتی کارگروه روستاهای واقع در حریم  شهرها به منظور ساماندهی و پیشگیری از رشد و گسترش روستاهای واقع در حریم با همکاری و هماهنگی کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری مقرر شد، جلسه ای با حضور نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مرتبط و متخصصین برگزار شود تا با ارائه مستندات دقیق، اقدامات و تجربیات پیشین را بررسی کرده و پیشنهاداتی روشن و مشخص در راستای اصلاح رویکرد نسبت به روستاهای واقع در حریم شهرها، در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارائه کند.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top