جمعه 7 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

آیین افتتاح پروژه های منطقه تاریخی فرهنگی شیراز

تاریخ انتشار: دهم مرداد 1400

 شهردار شیراز در مراسم افتتاح پروژه های شهرداری منطقه ۸ اعلام کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در بافت تاریخی و فرهنگی، گردشگران هنگام عبور از گذرها و معابر نظاره گر بخشی از تاریخ، فرهنگ و هویت شیراز خواهند بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در آیین بهره برداری از پروژه بهسازی و زیباسازی سرای روغنی واقع در پیاده راه وکیل و مرمت و احیای گذرهای تاریخی هفت پیج، حاج زینل، حکیم السلطنه، شوریده، افشار، امامزاده ابراهیم و محله لب آب واقع در بافت تاریخی فرهنگی گفت: به رغم اهمیت بافت تاریخی و هویتی شیراز اما هنوز برخی تاسیسات شهری همچون فاضلاب اجرا نشده و شبکه آب نیز مربوط به ۶۰سال قبل است، با این مشکلات ما انتظار داریم مردم در این بافت بمانند.

وی با بیان اینکه امروز شبکه آب، برق و گاز در بافت تاریخی فرهنگی مشکل دارد، افزود: مهمتر از همه اگر اتفاقی در این بافت بیافتد چگونه میتوان به حادثه دیدگان رسیدگی کرد.

شهردار شیراز تاکید کرد: رسیدگی و هماهنگی دستگاهها برای به روز رسانی شبکه قدیمی تاسیسات  کاری دشوار بود و شهردار منطقه ۸ با جلسات متعدد توانست دستگاههای خدمات رسان را برای به روز رسانی خدمات متقاعد کند و ما روزهای روشن و بهتری در بافت و بازار  پیشرو داریم.

اسکندرپور با اشاره به لزوم احیای بازار وکیل شمالی گفت: در این بین دو‌ راه حل وجود داشت یکی احیا مسیر دروازه قرآن تا دروازه اصفهان به عنوان محور عرفان که گردشگر را به سمت این بازار بیاورد و در همین راستا بخشی از محور عرفان در جلو باغ جهان نما را اجرا کردیم .

وی افزود: راه حل دوم بهسازی و زیباسازی سه سرا از جمله سرای روغنی ها، احمدی و گمرک بود که سرای روغنی ها افتتاح شد و سرای گمرک ۸۰ درصد پیشرفت دارد و با این کار گردشگر خارجی از این سراهای گذر کرده و علاوه بر آنکه خود هدف گردشگری هستند گردشگران را به بازار وکیل شمالی منتقل میکنند و همین باعث رونق گردشگری میشود.

شهردار شیراز با تقدیر از ناظر شورای شهر در منطقه  گفت: در آذر ۹۶ هنگامی که کار خود را شروع کردم با نگاه مشتاقی که به تاریخ شیراز داشتم‌ اولین بازدیدم  از ایستگاه وکیل بود که به جرات میگویم امروز زیباترین ایستگاه مترو ایران است، پس از بازدید تعدادی از اهالی محل از من خواستند که به درون کوچه‌کنار مترو‌ بروم وقتی به آنجا رفتم با انبوهی از معتادان مواجه شدم که چهره بدی به محل داده بود و در کوچه علاقه بندان وضعیت بدتر بود.

شهردار شیراز ادامه داد: در آن زمان این سوال برایم پیش آمد که ما در شهرداری بزرگراه و‌ تقاطع آنچنانی می‌سازیم اما به ثروتی که در این بافت هویتی شهر است و مهمتر از آن مردمی که در آن زندگی می کنند، بی توجه هستیم، همین امر باعث شد که  کار را شروع کردیم و الان از کوچه علاقه بندان که عبور کنید نورپردازی و بدنه سازی زیبا باعث شده تا خانه ها توسط سرمایه گذاران خریداری و به بوم‌گردی تبدیل شده و تنها بدشانسی این بود که کرونا باعث شد گردشگر خارجی نباشد وگرنه بسیار پر رونق میشد.

اسکندرپور گفت: در این مدت اقدامات خوبی در بافت از احیا خاطرات قدیمی مثل کوچه هفت پیچ تا رونمایی از تعدادی پروژه های گردشگری صورت گرفت که با اجرای آنها امنیت و آرامش به بافت بازگشت و اطمینان دارم گردشگر خارجی و هموطنان ما که پس از اتمام کرونا به شیراز سفر کنند، بافت تاریخی را متفاوت از گذشته می بینند.

 

وی با بیان اینکه مجتمع های بزرگ تجاری نشاندهنده شیراز نیستند، افزود: کسانی که میخواهند شیراز را ببینند، به بافت تاریخی بیایند و امیدوارم که مدیریت بعدی شهر شیراز هم همین مسیر را ادامه دهد.

شهردار شیراز با تقدیر از مدیریت و پرسنل منطقه ۸در اجرای این پروژه ها  ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد شاهد یک تحول اساسی در بافت هستیم.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شورای پنجم در چهار سال گذشته خواست و مطالبات مردم را در اولویت قرار داده است، افزود: از نخستین روز‌های آغاز به کار این شورا توزیع عادلانه امکانات شهری دغدغه مهمی بود که با همکاری مجموعه مدیریت شهری به خوبی سیاست‌گذاری و اجرا شد.

«سولماز دهقانی» در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های شهرداری منطقه ۸ شیراز، بافت تاریخی را قلب تپنده و از ارزش‌های هر شهر دانست و افزود: خوشبختانه در شهر شیراز بنا به رویکرد شورای پنجم در حوزه مسائل فرهنگی اتفاقات مثبتی در بافت تاریخی رخ داده است.

وی با قدردانی از شهردار کلانشهر شیراز و نیز شهردار منطقه ۸، تلاش‌های آنان را در راستای ایجاد تغییرات اساسی در بافت تاریخی ستود و ابراز داشت: امروز شاهد آن هستیم که فضای مرده‌ای که قبلا پارکینگ بود، به فضای زنده شهری بدل شده و در آینده نزدیک و با کمرنگ شدن سلطه ویروس کرونا شاهد آن خواهیم بود که شهروندان شیرازی و نیز گردشگران داخلی و خارجی از آن بهره می‌گیرند.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز زیباسازی و بازآفرینی سراهای روغنی، گمرک، احمدی و دیگر گذرهای تاریخی شیراز را زمینه‌ای برای درک و دریافت هویت شهری و ثروت‌های کلانشهر شیراز دانست.

دهقانی با اشاره به اینکه امروز در هر یک از مناطق و محلات شهر پروژه‌های مهم فرهنگی و عمرانی در حال اجراست، ابراز امیدواری کرد که پروژه‌های نیمه‌تمام شورای پنجم تداوم یابد و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اذعان کرد: بسیار علاقه‌مند بودیم که پروژه سینما جوان در محله کوزه‌گری و تیاتر نصر که دو پروژه مهم فرهنگی شورا که مبتنی بر سیاست‌های چهارساله اخیر‌کلنگ‌زنی شده‌اند، به بهره‌برداری رسند؛ اما امروز چشم داریم که بدون ایجاد هیچ تغییری و با همان هدفی که روز نخست برای آن‌ها در نظر گرفته شده در آینده‌ای نزدیک در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مهدی قلندری شهردار منطقه تاریخی  فرهنگی شهرداری شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه از سال ۹۸طبق یک برنامه در ۴محور با رویکرد و شعاری با عنوان «گردشگری عامل محرک توسعه زیستی» اقدامات در بافت شروع شد، گفت: زیرساخت، عمران، مشارکت محوری و ارتقا زیست پذیری چهار رویکردی است که اقدامات در بافت براساس آن  کلید خورد و اقدامات در بافت تاریخی براساس این برنامه ها انجام شده است.

او عنوان کرد: در زمینه مشارکت شهروندان، همکاری  و توافق نامه های بین شهرداری و بازاریان منعقد و اجرا شد که نمونه آن بدنه سازی و کف سازی سرای روغنی ها بود. همچنین میراث فرهنگی با توجه به تعهدات خود، بهسازی بافت میراثی پشت بام سرای روغنی را در دستور کار دارد.

شهردار منطقه ۸ خاطرنشان کرد: سرای کمرگ و سرای احمدی هم از جمله پروژه های در حال انجام این منطقه است.

قلندری درباره کیفیت ارتقای زیستی و عمرانی بعنوان فاکتورهای دیگر در احیا بافت تاریخی  عنوان کرد: در سال ۹۹ افزایش تعداد پروژه ها با رویکرد محله محوری  دنبال و در سال ۱۴۰۰برای توسعه همین پروژه ها اقدامات درحال انجام است. با این رویکرد و اقدامات از سال ۹۸ تا کنون  شاهد تغییر وضعیت در بافت های میراثی تاریخی این منطقه شهرداری هستیم.

وی با اشاره به انجام اقدامات نورپردازی، گلکاری و فضای سبز در ارتقای کیفیت زیست بافت ادامه داد: هم اکنون در بافت تاریخی شاهد بهره برداری پروژه های هستیم که علاوه بر ارتقا زیست پذیری باعث احیا این بافت شده است.

 

شهردار منطقه ۸ از حمایت های نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و شهردار شیراز برای پیشبرد اهداف احیا بافت تاریخی و فرهنگی از جمله محله سنگ سیاه و رفع معضلات این محله ها  تقدیر و تشکر کرد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top