پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

بازدید از محله تاریخی سنگ سیاه

تاریخ انتشار: پانزدهم آبان 1400

روز پنج شنبه مورخ 1400/08/13 بازدیدی توسط کارکنان شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس از محله تاریخی سنگ سیاه صورت پذیرفت.

به گزارش روایط عمومی شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس در این بازدید که توسط مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس و معاونان و سایر کارکنان این شرکت از محله تاریخی سنگ سیاه به منظور بررسی وضع موجود و مشکلات و معضلات کالبدی،اجتماعی و فرهنگی این محله صورت پذیرفت، ابتدا توضیحاتی درباره  اقدامات شرکت در این محله از جمله سنگ فرش خیابان و احیای کالبدی محل و همچنین هماهنگی جهت برگزاری جلسات متعدد جهت حل مشکلات این محله داده شد، وسپس از معابر و اماکن تاریخی محله بازدید بعمل آمد.

در ادامه نیز مهندس اشرفی بیان داشت در صورت احساس نیاز سایر دستگاه ها به کمک این شرکت در باب حل مشکلات محله، این شرکت آمادگی این را دارد که همچون گذشته در جهت رفع معضلات و مشکلات این محله و سایر محلات تاریخی و فرهنگی گام برداشته و تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار دهد.

 

تاریخچه محله سنگ سیاه شیراز

اسم این محله از آن جایی گرفته شده است که روزگاری در یکی از حجره‌های کوچک و تاریک این محله، دانشمند معروف، سیبویه، در آرامگاه خود خوابیده بود. البته آرامگاه با سنگ سیاهی که روی آن قرار داشت در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته بود. این محله در قدیم سیبویه نام داشت اما به مرور زمان به اسم محله  سنگ سیاه تغییر پیدا کرد.

محله تاریخی سنگ سیاه شیراز کجاست؟

به زیارت شاه چراغ که می‌روید، در چند قدمی یکی از ورودی‌های زیارتگاه شاهچراغ شیراز، این محله قدیمی را می‌بینید. ضلع شمالی این محله به سرباغ و محله میدان شاه و ضلع جنوبی آن به دروازه کازرون می‌رسد. البته درب کازرون در قدیم محله جدایی محسوب می‌شد و در حال حاضر با محله سنگ سیاه یکی شده است. از ضلع غربی سنگ سیاه هم به محله باروی شهر و از ضلع شرقی به محله سردزک می‌رسد.

وجه تسمیه نام محله سنگ سیاه

با وجود قدیمی بودن این محله و داشتن آثار تاریخی فراوان در آن، همچنان میزبان اهالی محله است که باعث شده زندگی در آن جریان داشته باشد. نام محله سنگ سیاه از آنجایی گرفته شد که روی آرامگاه سیبوهه سنگ سیاه چهارگوشی قرار داشت و مردم برای درمان و رفع گرفتاری به آن مراجعه می‌کردند.

بناهای شاخص و افراد معروف محله سنگ سیاه شیراز

عمرعمده بناهای این محله بالغ بر 100 سال می باشد. در این محله قدیمی همچنان مراسم‌های مذهبی مانند تعزیه و مراسمات محرم به همان شکوه و صفای خودش پابرجا است. از عناصر قدیمی همچون آرامگاه تاج الدین غریب، مجموعه مشیر، مسجد سیاوشان، بازارچه حاج زینل وجود دارد. حجره‌های بازارچه مشیر چنان دل‌نشین و خاطره انگیز بر جای خود باقی مانده است که امکان ندارد دوربین عکاسی‌تان را برای عکس گرفتن از آن آماده نکنید. جالب است بدانید این محله روزگاری، محل زندگی ساکنان صاحب نفوذ و بزرگ شهر بود. در اینجا خانه‌هایی متفاوت می‌بینید که دارای یک حیاط، دو یا سه حیاط هستند. مانند خانه‌های ضیاالتجار یا مشیرالملک که در کنار خانه های معمولی محله، جلوه دیگری به سنگ سیاه بخشیده است.

برای دیدن این محله در گیر و دار عبور از معابر سرپوشیده کاهگلی، می‌توانید از خانه‌های تاریخی فروغ الملک و سعادت دیدن کنید و سری به بقعه و امامزاده بی بی دختران شیراز بزنید. وجود حمام، مسجد و بازارچه‌های تاریخی که تقریبا همچنان فعال هستند، باعث شده تا همچنان معنای «محله» در اینجا حفظ شود.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top