شنبه 6 مرداد 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

آئین کلنگ زنی پروژه 49 واحدی محله قصردشت شیراز با حضور وزیر راه و شهرسازی

تاریخ انتشار: 1400/11/22

به مناسبت دهه مبارک فجر روز پنجشنبه مورخ 1400/11/21 مراسم کلنگ زنی پروژه 49 واحدی محله قصردشت شیراز  متعلق به شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس به صورت نمادین و به عنوان پایلوت شهر شیراز در اجرای طرح های نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس در این مراسم که به مناسبت دهه مبارک فجر و به صورت نمادین و به عنوان پایلوت شهر شیراز در طرح نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری و طرح نهضت ملی مسکن و با حضور مسئولان کشوری و استانی از جمله مهندس رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به همراه دکتر محمد آئینی معاون ایشان و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، دکتر ایمانیه استاندار محترم فارس و سایر مسئولان استانی و شهری در محل پروژه تجمیعی 49 واحدی محله قصردشت برگزار گردید، ابتدا مهندس اشرفی مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر و عرض خوشآمد به حاضران در مراسم به تشریح پروژه مذکور پرداخت و بیان داشت این پروژه که به صورت نمادین و پایلوت شهر شیراز در طرح نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری و همچنین طرح نهضت ملی مسکن کلنگ زنی خواهد شد قطعا به عنوان یک عامل محرک توسعه در تشویق سرمایه گذاران به حضور در این گونه بافت ها عمل خواهد کرد. وی ضمن تشکر ازحمایت ها و اقدامات دکتر آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود به منظور تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی به حضورو سرمایه گذاری در محلات بافت فرسوده و ناکارآمد شهری بایستی دولت محترم اقداماتی نظیر افزایش تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره را به عنوان مشوق جهت حضور سرمایه گذاران در نظر گیرد وی همچنین با تشکر از اقدامات شهرداری در این محلات نیز گفت شهرداری بایستی با اعمال تخفیفات بیشتر در زمینه عوارض ساختمانی وصدور پروانه و همچنین کاهش بوروکراسی اداری و کاهش زمان صدور پروانه، زمینه ساز و مشوق حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاری بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده گردد که در نهایت با تحقق اینگونه پروژه ها در بافت های فرسوده و محلات ناکارآمد شهری ضمن بازگشایی معابر جدید و زیباسازی محله سبب افزایش و ارتقای کیفیت زندگی و افزایش حس تعلق خاطر اهالی به محله که هدف نهایی کاهش آسیب های اجتماعی را که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری می باشد را منجر خواهد شد باعث تشویق و حضور سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی به اینگونه محلات هم میگردد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با بیان این که یکی از موضوعات جدی کشور رسیدگی به بافت‌های فرسوده است، اظهار کرد: خوشبختانه در قانون نهضت ملی مسکن سهم بسیار خوبی برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده، سهم استان فارس ساخت 11 هزار واحد مسکونی است که از این تعداد 8 هزار واحد آن سهم شهر شیراز است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اجرای این پروژه کار بزرگی است و از نیازهای ضروری اصلاح بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود که امروز به شکل نمادین کلنگ آن به زمین زده شد. امیدواریم طی یک برنامه بلندمدت موفق به نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده کشور شده و شرایط زندگی در این محلات ارتقا یابد.

قاسمی با بیان این که مردم و سازندگان باید به دولت اعتماد کنند، گفت: تسهیلات بسیار خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده است و از مردم نیز انتظار می‌رود از این تسهیلات استفاده کنند تا شرایط زندگی در بافت‌های فرسوده هر چه سریع‌تر بهبود یابد.

دکتر آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص این پروژه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: سهمیه استان فارس در نهضت ملی مسکن 11 هزار واحد مسکونی است و پروژه نوسازی محله قصردشت در این راستا و به عنوان پایلوت شهر شیراز از امروز آغاز شد. وی افزود از سرمایه‌گذاران می‌خواهم با نیت خداپسندانه به ساخت فضاهای مذهبی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی در بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ورود پیدا کنند.

 

او افزود: تمام هزینه‌هایی که در این مناطق سرمایه‌گذاری می‌شود به استناد ماده 12 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد  به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی آن‌ها محسوب خواهد شد. سازمان امور مالیاتی بخشنامه این امر را ابلاغ کرده است و ادارات مالیاتی آماده همکاری در این زمینه هستند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی از تجمیع قریب به ۵۰ پلاک، ساخت ۲۱۰ واحد در قالب ۲۲پروژه شروع شده است. نیزگفت: با اشاره به این که مالکان بافت‌های فرسوده و حتی برخی سازندگان از توانایی مالی لازم برای نوسازی برخوردار نیستند، افزود: در نتیجه این دو گروه باید مورد حمایت قرار گیرند، در این راستا به مالکان ودیعه اسکان موقت اعطا می‌شود که این مبلغ در شهر شیراز 60 میلیون تومان و در سایر شهرهای استان 45 میلیون تومان است که به صورت قرض الحسنه و باز پرداخت 36 ماهه خواهد بود.

او با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای سازندگان نیز گفت: میزان این تسهیلات در تهران 450 میلیون تومان، کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها هم 350 میلیون تومان است. این تسهیلات با نرخ سود ۹.۵ درصد پرداخت می‌شود و به گونه‌ای است که تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یک درصد و ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با نرخ ۱۸درصد به سازندگان در بافت فرسوده اعطا می‌شود، این نرخ به طور میانگین در شهر شیراز حدود 11 درصد است.

او در خصوص شرایط دریافت این تسهیلات نیز توضیحاتی ارایه و اظهار کرد: مالکان و صاحبان این پروژه‌ها با دارا بودن پروانه ساخت از شهرداری و حداقل 10 درصد پیشرفت کار (پایان مرحله پی‌سازی) و امکان ترهین سند زمین پروژه، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام تسهیلات نوسازی مردمی به آدرس اینترنتی facility.udrc.ir از تسهیلات مشارکت مدنی ارزان قیمت بانکی برای دوران ساخت برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: تخفیف 50 تا 100 درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها نیز جزو مشوق‌هایی است که می‌تواند سازندگان خرد و انبوه را به ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تشویق کند.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top