پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
شرکت عمران و مسکن سازان استان فارس

ارتباط چهره به چهره حلقه‌های میانی، موثرترین روش ترغیب ساکنان بافت‌های فرسوده به نوسازی مردمی مسکن

1402/02/06

مجتبی حبیب زاده مقدم مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج و روح‌اله اکبری مشاور در حوزه مسکن وزیر راه و شهرسازی با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی در این دیدار با تاکید بر نقش موثر بسیج در نوسازی واحدهای فرسوده خواستار بهره‌مندی بیش از پیش از ظرفیت این نهاد به منظور نوسازی مسکن  به صورت حلقه‌های میانی در این بافت‌ها شد و گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم گام‌‍های موثری در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده برداشته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین و تصویب بسته تشویقی شهرسازانه اشاره کرد که مهرماه  سال گذشته از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد

 

آئینی ضمن تاکید بر دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص نوسازی واحدهای فرسوده و همچنین تاکید ایشان بر بکارگیری حلقه‌های میانی به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت و عنوان کرد: علی‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص ترویج بسته تشویقی شهرسازانه هنوز ساکنان و سازندگان اطلاع چندانی از جزییات این بسته ندارند و ارتباط چهره به چهره بهترین روش برای آشنایی ساکنان بافت‌های فرسوده با بسته تشویقی و نیز آگاه کردن آن‌ها در این  خصوص است که جان خود و خانواده‌شان در این واحدهای نامقاوم در خطر قرار دارد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این باره توضیح داد: برای راه‌اندازی یک خیزش عمومی در نوسازی بافت‌های فرسوده باید از ظرفیت گروه‌های جهادی، معتمدین، بسیج محلات و گروه‌های تخصصی که به شکل چهره به چهره با مردم وارد گفت و گو شوند، استفاده کرد. در واقع حلقه‌های میانی می‌توانند در نوسازی بافت‌های فرسوده پیش برنده باشند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که یکی از فعالیتهای مهم شرکت در سال جاری شکل دادن حلقه‌های میانی در زمینه اجرای هرچه بهتر بسته تشویقی شهرسازانه است،گفت:  این کار در سال جاری کار ویژه ما و به خصوص قرارگاه جهادی نوسازی مسکن است و باید حداقل هزار گروه حلقه میانی داوطلب برای نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده شکل بگیرد.

او با اشاره به اهمیت ترویج بسته تشویقی شهرسازانه عنوان کرد: نتایج ترویج این بسته را در شهر تهران شاهد بودیم، خوشبختانه شهر تهران به عنوان یک شهر پیشرو توانست این مصوبه را به سرعت اجرا کرده و روی سیستم شهرسازی خود اعمال کند. بر اساس آمار پروانه‌های صادره بعد از ابلاغ این مصوبه، تعداد پروانه‌های صادره در بافت‌های فرسوده شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل بالای ۳۰۰ درصد رشد داشته و این نشان می‌دهد که تاثیر این مصوبه تشویقی کالبدی ۱۹ بندی بسیار فراتر از تصور است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در کل کشور  ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در ۵ هزار و ۵۰۰ محله و ۲۰۰ هزار کوچه وجود دارد که عمده بناهای واقع در این محلات از هیچ‌گونه سازه‌ای برخوردار نیستند و در صورت وقوع زلزله این خانه‌ها بر سر ساکنان خود آوار شده و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که شرکت بازآفرینی شهری ایران صلاحیت ماده ۴ را به متقاضیان ارایه می‌کند، در این باره تصریح کرد: در ماده ۴ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نحوه احراز صلاحیت مدیریت فنی، مالی و اجرایی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور واگذاری قسمتی از اختیارات مجریان طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی  به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها ابلاغ شده است.

رییس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه گفت: با توجه به فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج، این ظرفیت وجود دارد که این موسسه علاوه بر حضور به صورت گروه‌های جهادی به شکل چهره به چهره در محلات هدف و ترغیب تمام کنشگران ذی‌مدخل در نوسازی مردمی( ساکنان، سازندگان خرد و انبوه، تسهیلگران و توسعه‌گران) با اخذ صلاحیت ماده ۴ به صورت تسهیلگر و توسعه‌گر در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

آئینی در ادامه توضیحاتی درباره سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران ارائه کرد و گفت: افرادی که ملک‌شان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir  نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند. پس از این که محرز شد ملک در بافت فرسوده مصوب واقع شده به صورت برخط اطلاعات جهت تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات نوسازی برای بانک مسکن ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: همچنین افرادی که می‌خواهند برای دریافت سند خود در مناطق حاشیه‌نشینی اقدام کنند، پس از ثبت نام در سامانه تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران و ثبت اطلاعات خود، کد رهگیری دریافت می‌کنند. اطلاعات دریافتی از متقاضیان سند در مناطق حاشیه‌نشینی مصوب برای اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها جهت بررسی و تطبیق اسناد ارسال می‌شود، چنانچه مدارک مورد تایید آنان قرار گرفت مدارک جهت تشکیل پرونده و صدور سند به ادارات ثبت و اسناد استان‌ها ارسال می‌شود.

حبیب‌زاده مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج  نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت بسیج برای آگاهی مردم در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: بسیجیان پس از گذراندن آموزش‌های لازم توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران می‌توانند به صورت گروه‌های جهادی مورد نظر با حضور در محلات به عنوان حلقه‌های میانی با ساکنان ارتباط چهره به چهره برقرار کرده و آنها را نسبت به حقوقی که در قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده آگاه کنند و همزمان نسبت به ترویج بسته تشویقی شهرسازانه اقدام کنند.

او با اشاره به این که بسیج محلات همواره دغدغه‌مند بوده و پای کار هستند، تصریح کرد: پایگاه‌های مقاومت بسیج در ساخت و ساز مسکن و مراکز درمانی فعال،... هستند و در حوزه بازآفرینی واحدهای فرسوده نیز می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. بسیج در پیشگیری، حین و پس از بحران‌ها همواره حضور موثر داشته است

 همچنین در این جلسه روح‌اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت بسیج در شتاب‌بخشی به نوسازی واحدهای فرسوده گفت: واقعیت این است که توانمندی‌های بسیج در  برقراری ارتباط با مردم و شهروندان و جلب اعتماد آن‌ها بالاست و استفاده از ظرفیت بسیج می‌تواند نقش موثری در ترغیب ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری به نوسازی واحدهای فرسوده‌ داشته باشد.


طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top